JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 18.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.
A Morgan Workshop sztori2024. március 06.

Hírek

Szabados szabad zenéje szabadon

A 10 éve elhunyt Szabados György zongoraművészre, íróra, költőre, gondolkodóra emlékeztek június 11-én, pénteken a Fonó Budai Zeneházban egy emlékezetes esten. Ezt a felejthetetlen alkalmat Geröly Tamás dobos, ütőhangszeres muzsikusnak, pedagógusnak és a Fonó munkatársai áldozatos, lelkiismeretes munkájának köszönhetjük. Geröly Tamás 1984-tól élete végéig hűséges zenésztársa volt a Mesternek, öt legendás lemezén dobolt és számtalan koncerten alkottak együtt a duó formációtól a szeptett felállásig. Neki köszönhetjük a Szabados idézés nagyon bátor koncepcióját is. A régi zenésztársak mozgósítása helyett a legfiatalabb generáció tagjait kérte fel együtt muzsikálásra, ezzel a kockázatos döntéssel is hű maradt a kockázatot vállaló, szabadosi gondolkodásmódhoz. A Bartók Béla Zeneművészeti Konzervatórium tanáraként nagyon sok tehetséges fiatalt ismer, de barátja és muzsikustársa, Miklós Szilveszter is segítségére volt a közreműködők kiválasztásában. A fiatal csapatban már jól ismert, nemzetközi sikereket is maguk mögött tudó nagyágyúk, de még tanuló zenészek is helyet kaptak. Egyikük sem játszott Szabados György formációiban egy kivétellel: a kakukktojás a kitűnő nagybőgős, basszusgitáros Hock Ernő. Ő személyes kapcsolatban lehetett Szabados Györggyel, akivel a MAKUZ tagjaként 2009-től dolgozhatott együtt.

choose-extra-cheese-03.jpg


A háromórás szellemidézés első perceiben Geröly Tamás meghatottan emlékezett Szabados Györgyre és megemlítette, hogy 10 évvel ezelőtt is a temetés után a Fonóban gyülekeztek a tisztelők, zenésztársak, barátok, családtagok, hogy hosszú, zenés virrasztással búcsúzzanak a Mestertől.


choose-extra-cheese-01.jpg


Virágcsokorral köszöntötte az estet jelenlétével megtisztelő Jutka asszonyt, Szabados György özvegyét. Az emlékezet 10 éve félig égett gyertya lobbant lángra ezen az estén.


choose-extra-cheese-02.jpg


Szabados életútjáról, az orvosi pálya mellett párhuzamosan felépített világhírű életművéről Turi Gábor jazzkritikus, író tartott rövid, de rendkívül informatív, személyes hangú ismertetőt. Felidézte a magyar zenei életre kitörölhetetlen és megtermékenyítő hatású tevékenységét a Kassák Klubban, a Szabad Zene Körben, a MAKUZ zenekar megalakításával. Pályájukat a 80-as évek elejétől megalapozó fiatal zenészeknek nyitott új, szabad utat a létező szocializmus kilátástalanságában: Dresch Mihály, Grencsó István, Vaskó Zsolt, Mákó Miklós, Kovács Ferenc, Kobzos Kiss Tamás, Benkő Róbert, Baló István, Geröly Tamás, Lőrinszky Attila töltött értékes alkotó éveket társaságában. A bartóki szellemiség tovább éltetése, muzsikájának egyetemessége tette lehetővé, hogy a világ legnagyobb szabad zenei zenészei egyenrangú partnerként dolgozzanak együtt vele. Roscoe Mitchell és Anthony Braxton testvérként tekintettek rá. A Szabraxtondos című Braxton-nal közös duóalbuma a gyűjtők féltett kincse a többi legendás lemezzel együtt. A Fonóban Mezei Péter lemezboltjában szinte az összes album eredeti kiadása, köztük az 1975-ben megjelent Esküvő is,  megtekinthető volt a koncert alatt.


eskuvo-lp.jpg


A fiatalok műsora három részből állt. Az első formáció a gitáros, komponista Menyhért Márton Choose Extra Cheese elnevezésű zenekara volt. Az eredetileg négytagú zenekar a szabad zene hagyományait követő hangzással, de a zenekarvezető által „komponált” darabokat adott elő nagyon nagy szabadságot adva az improvizációnak, egymásra figyelő interakcióknak. A Choose Cheese tagjai: Cseke Dániel szaxofonos, Berta Zalán basszusgitáros, Baranyi Bence dobos, és a zenekarvezető Menyhért Márton gitáros. Az Extrá-t ezen az estén Kováts Gergő szaxofonos, Szelevényi Vito trombitás, és Pozsár Máté zongorista vendégszereplése jelentette. Nem Szabados kompozíciókat hallottunk, de a hatalmas dinamikai váltások, a virtuóz, a hangszerek megszólaltatásának fizikai határait feszegető szólók, a jelenidejűség tökéletesen idézte a szabadosi szellemiséget. Nagyon izgalmas gitárhangzás, preparált zongora, tökéletes összhang, harmónia és diszharmónia jellemezte a septetté lett quartettet.


choose-extra-cheese-05.jpg


A folytatás a Szabados György szinte utánozhatatlan, unikális játékmódját fantasztikus hangszeres tudással idéző, következetesebben új utakat kereső Pozsár Máté zongorista, billentyűs zeneszerző és tanár Sextettje volt. Pozsár Máté a Grencsó Kollektiv Kör kvartett tagjaként már játszott Szabados kompozíciókat Grencsó István, Benkő Róbert és Miklós Szilveszter zenésztársaként. Egy csodálatos, dupla CD is megjelent Derengés címmel a Grencsó Open Collective előadásában Szabados György életművének kultikus darabjait újra gondoló előadásban. Köztük a számomra legfontosabb, ikonikus Adyton előadásával. Pozsár már itt bizonyította, hogy hitelesen tudja interpretálni az utánozhatatlant. Egy fantasztikus, erre az alkalomra írt darabot mutattak be katartikus előadásban. Koncentrált, feszült jelenlét, tökéletes hangszerelés, döbbenetes teli csendek és harsogó, eget nyitó rezes együtt zengés az újonnan csatlakozó Hock Ernő és Ávéd János meghatározó jelenlétével. Pozsár előzetesen annyit árult el a műről, hogy Szabados két kedvenc akkordjára készült. A hangzás nagyon hitelesen varázsolta elénk a szabadosi univerzumot. A bevezető és zárórész feszes komponáltsága és a középrész improvizációi tökéletes triptichont alkottak. A játékrész egyébként is eksztatikus befejezését Miklós Szilveszter zseniális, a legnagyobbak idéző dobszólama fokozta hihetetlen energiával.


pozsar-mate-sextett-01.jpg


pozsar-mate-sextett-02.jpg


pozsar-mate-sextett-03.jpg


pozsar-mate-sextett-04.jpg


pozsar-mate-sextett-05.jpg


pozsar-mate-sextett-06.jpg


A záróhangverseny Miklós Szilveszter vezénylésével egy irányított, kollektív improvizáció volt. A bevezetőben Geröly Tamás felidézte egy szombathelyi fellépésüket Szabados György irányításával, ahol a nagy létszámú zenekar több, mint nyolc órás improvizációfolyamot alkotott. Minden részvevő számára revelatív volt az este, életre szóló az élmény. Ebben a szellemben született a majdnem egyórás „szertartászene”. Szabados nagyon mélyre ásott a múltba. Talán ez a mélység tette lehetővé, hogy a rituális fekete zenét játszó Art Ensemble of Chicago zenészek köre ilyen könnyen tudott vele kooperálni. Ezt a varázslatos, ősidőkbe nyúló zenei világot bűvölte a Fonó színpadára Miklós Szilveszter. A szabadosi ars poetica egyik fontos eleme volt a megdöbbentés, a komfortzónából spirituális szférába emelés. Ehhez a figyelem folyamatos, feszült fenntartására van szükség előadó és hallgató között. A leírhatatlan előadás alatt ez sikerült, hála a színpadon állók tudásának, szellemi töltetének. Szabados György művészete él és állandó újjászületéssel frissül a fiataloknak köszönhetően. Varázslat történt ezen az estén, a regős ének prózai megszólalása ebben csak megerősítette a hallgatókat. Köszönet a házigazda Fonónak, Geröly Tamás áldozatos szervező munkájának. Tizenöt zenész állt a színpadon, a hangminőség tökéletes volt, dicséret a Fonó hangmérnökének,  Gróh Ádámnak. Három bőgős, egy basszusgitáros, két billentyűs, két dobos, három szaxofonos, egy trombitás, két gitáros és a karmester.


rezervatum-orchestra-01.jpg


rezervatum-orchestra-02.jpg


rezervatum-orchestra-03.jpg


rezervatum-orchestra-04.jpg


rezervatum-orchestra-05.jpg


rezervatum-orchestra-07.jpg


rezervatum-orchestra-06.jpg


A Rezervátum Orchestra nevű formáció tagjai név szerint: Miklós Szilveszter, Pozsár Máté, Kováts Gergő, Ávéd János, Cseke Dániel, Szelevényi Vito, Hock Ernő, Ajtai Péter, Kováts Zoltán Sándor, Berta Zalán, Menyhért Márton, Dóczi Bence, Baranyi Bence, Gyárfás Attila, Hoffman Boldizsár.

„Haj regő rejtem, ezt is megadhatta,
Az a nagy Úristen.”


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez