JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 25.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

A jazzdobolás kiemelkedő alakjai – 5. rész: Nate Smith

Pályám meghatározó dobosait bemutató sorozatom 5. állomásához érkeztünk. Kicsit rendhagyó módon, bár eddig sem követtem szigorúan az időrendiséget, most ugrunk egy elég nagyot és a jelen kor egyik kiemelkedő dobos egyéniségéről, Nate Smith-ről fogok írni. A cikk aktualitását az adja, hogy a művész május 18-án fellép Kinfolk nevű zenekarával a MUPA-ban. (A jegyek hetekkel ezelőtt elfogytak, így irigyelheti mindenki a koncertre bejutó szerencséseket...)

ns1.jpg


Nate Smith 1974. december 14-én született a Virginia állambeli Chesapeake-ben.

11 éves korában kezdett el dobolni. Kezdetben őt is, mint sokunkat, a rock és a funk zene érintette meg.

A jazz zene iránti érdeklődését egy Art Blakey and the Jazz Messengers lemez keltette fel 16 éves korában. A jazz zenész karrierje a "szokásos" módon indult:

Miközben a James Madison egyetemen média művészetet tanult, az egyik egyetemi fellépése során találkozott Betty Carter énekesnővel, akivel ezután volt pár közös klubfellépése a New York-i Blue Note-ban. Kicsivel később megismerkedett az ismert bőgős-basszusgitárossal, Dave Holland-del, majd nem sokkal ezután 2003-ban csatlakozott is a művész kvintettjéhez.

Ugyanebben az időszakban Chris Potter szaxofonossal is készített lemezeket, de igen széles a paletta és nagyon komoly diszkográfiája van az úriembernek, a jazz zene igen széles palettáját lefedve.

Csak néhány név a teljesség igénye nélkül:

Patricia Barber, Randy Brecker, Scott Colley, Nir Felder, Takuya Kuroda, Monday Michiru, Eric Roberson, Adam Rogers, Karel Ruzicka, Paul Simon, Alex Sipiagin, Somi, The Fearless Flyers, Brittany Howard.

https://youtu.be/rqQ7krWiNww

(Dobszóló Chris Potter-rel)


ns2.jpg


https://youtu.be/g8O2B6U6KIc

(Dave Holland és Chris Potter)

A hazai közönség pár éve figyelt fel rá két saját produkciója (a Kinfolk és a Vulfpeck zenekarok) kapcsán, ahol zenekarvezető-zeneszerző-producerként is olvashatjuk a nevét az albumokon.

https://youtu.be/nGmM7KmeeC4

(Kinfolk studio session)

Nos, amiért számomra meghatározó élményt jelent Nate Smith játéka, az a minimál felszerelésen történő alázatos, muzikális, ugyanakkor hihetetlenül ízléses és technikás, dinamikus játéka.

Nagyon sok dobos küzd azzal a problémával, miként tudunk ízléses filleket kitalálni, azután  el is játszani, a hangszerünk adta hangzásbeli lehetőségeket fejleszteni, fokozni, építkezni, kioltásra váró feszültséget létrehozni egy dalon belüli a kíséret és díszítések koncepciózus használata során.

Nate Smith játéka remek inspirációkat adhat, mi több, sokunk kérdéseire a zenéjében meg is adja a választ, csak figyelni kell játékát, mozdulatait, kielemezve fill-jeit, groove-jainak felépítését.

Vajon mitől ilyen feszes, hogy építkezik ilyen fokozatosan, hogy lehet ilyen halk dinamikával ennyire nagy sebességet elérni a jobb kezes lábcin kíséretben, stb...

Stick kontroll, ütés technika, alap ütések, rudimentek. Nagy titkok nincsenek, a megoldás idevezet, mint a legtöbb esetben: szeretnénk átadni valamit a közönségnek a zenénken keresztül, amihez elengedhetetlen az azt megszólaltatni szükséges a technika, amivel viszont magabiztosan uralni fogjuk a tempót és a hangszerünket.

A legelső felvételén, amin hallottam játszani, a lehető legkisebb dobfelszerelésen játszott (nagydob, pergő, lábcin), ami már alkalmas a groove megszólaltatására a legkisebb kompromisszummal, olyan komplett hatást keltve, mint ha a világ legtermészetesebb dolga lenne teljességet produkálni egy "túlélő" szetten.

https://youtu.be/s_voatSul9Y

(Vulfpeck)

Elképesztően intenzív funky dobolás zajlik a felvételen. Hihetetlenül precíz ütés és kéztechnika, villámgyors csukló figyelhető meg és irigyelhető a művész felvételein.

(Az irigykedésen felül javasolnám megoldásnak egy (valóban) jó tanár segítségét, aki meg tudja tanítani-teremteni az ehhez a technikához szükséges feltételeket. (Az esetleges túlerőltetésekből eredő sérülések elkerülése okán.) Amúgy sem árt a jó kéz technika...

A végére még idelinkelem az egyik kedvenc videómat, ahol egy Chicago-í workshop részlete látható. Eljátszogat a közönséget bevonva, kicsit néha "tönkretéve" 7/4-ben. Tempó biztonság, némi polyritmika... mindenkinek jó kutakodást, a szerencséseknek jó szórakozást a koncerthez!

https://youtu.be/Njy7pMVKJ8Q

(workshop Chicago)


ns3.jpg


Nate Smith Zildjian cintányérokon és Ludwig dobokon játszik, ezen hangszerek nemzetközi képviselőjeként.


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez