JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – Lilien2024. július 27.

Hírek

A jazztörténet kiemelkedő klarinétosai – 11. rész: Az angol revival hatás - Monty Sunshine, Ian Wheeler, John Crocker, Acker Bilk (Joe Fritz sorozata)

Ha már sorozatunknak ilyen magasztos címet adtunk, mindenképpen meg kell említenünk a hazánk zenészeire is jelentős hatást gyakorló művészeket, akik Európában tevékenykedtek. Ennek a legkézzelfoghatóbb korszaka az 50-es 60-as évek között számunkra is elérhető - lemezek tekintetében legalábbis - angliai, úgynevezett Revival Dixieland anyaga.

Ennek a stílusnak legjelentősebb képviselői voltak 3 B-ék - Chris Barber, Acker Bilk és Kenny Ball.

Mindhárman más hangszer képviselői (Barber pozan, Bilk klarinét, Ball trombita), de a stílusnak megfelelően a dixielandben a klarinétnak igen jelentős szereplőként kell jelen lennie. Tevékenységükre legnagyobb hatást az újraéledő dixieland zene - Eddie Condon például- hozta Amerikából, melyre az angol zenei közeg gyakorlatilag azonnal reagált. Összetettségéhez hozzátett az amúgy Európára jellemző sokszínűség, hiszen a francia és az olasz hatások is fellelhetőek ezekben a zenészekben.

Részemről most kiemelnék négy részvevőt ebből a korszakból, akik közül hárman ugyanabból a zenekarból indultak el, hogy letarolják Európa klarinétosainak generációit.

chris-barber.JPG

A harsonás Chris Barber zenekarában fordult meg Monty Sunshine, akinek legjelentősebb felvétele a zenekarral  Sidney Bechet örökzöldje a «Petite Fleur volt. Az eredeti felvételt a szerző szopránszaxofonnal rögzítette, melyet az angolok átemeltek a klarinétra és 1956-ban vették fel. Nem tudni milyen üzleti megfontolásból, de csak 1959-ben jelent meg a lemez, viszont azonnal letarolta az egész európai pop szakmát! Történt ugyanis, hogy a rock and roll és korai beat korszakban járó Európa slágerlistáin egy tökéletesen instrumentális dal közel 10 hétig vezette a listát. Ez a dal a mai napig szinte minden klarinétosnak az alap előadási darabjai között szerepel. Monty ugyanebben az időszakban játszotta a zenekar másik sikerdarabját Wild Cat Blues címen. Ez a dixieland klarinétosok kedvelt darabja lett.

monty-sunshine.JPG

Ugyanebben időszakban került a zenekarba -illetve játszott már a zenekarral felváltva - Ian Wheeler, aki a magyar közösség szempontjából meghatározó volt, ugyanis a magyar Qualiton kiadó lemezén volt látható és hallható. (Chris Barber Jazz Band, énekel Ottilie Patterson) A hallgatók és a  zenészek az akkori kommunikációnak köszönhetően ennek a zenekarnak a klarinétosait ennek az egy embernek tudták be.

ian-wheeler.JPG

Számomra a banda “triója” közül a kedvencem mégis az 1960-ban a berlini koncertem debütáló klarinétos és szaxofonos John Crocker volt. Ő egy sokkal modernebb klarinétozást képviselt és ezen a koncerten három fantasztikus szólóval is megajándékozta a hallgatóságot, melyhez szintén hozzá lehetett jutni a magyar lemezboltokban. A későbbiekben mindhárom zenész szólólemezeket is készített. Ezeket a gyűjtők nagy becsben tartják, de a CD-korszakban is hozzáférhetőek maradtak.

john-crocker.JPG

Akit még mindenféleképpen meg kell említeni az nem más, mint Acker Bilk.

Ő is az amerikai hatás után alakította meg zenekarát Paramount néven, ami egy volt a többi angol dixieland zenekar közül, mígnem lányának írt egy dalt, amit vonósokkal kibővített zenekarral vett fel és megismételte a Petite Fleur sikerét, mivel szintén listavezető lett több hétre “Stranger on the Shore”.

acker-bilk.JPG

Bilk sokat szerepelt Magyarországon, még magyar Hungaroton kiadványon is jelent meg vonósokkal rögzített teljes albuma. Ezzel nagyban hozzájárult, hogy a magyar dixieland klarinétosok és úgy általában a klarinétosok meríthessenek művészetéből.

hangfoglalo.jpg

nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez