Magasnyomású lélekborotva - Nagy Emma Quintet 2024. 06. 13., Magyar Zene Háza
Katartikus teltházas koncerttel robbantotta fel a Magyar Zene Háza kamaraszínpadát a Nagy Emma Quintet.
A 2018-ban alakult zenekar a kortárs magyar jazz legizgalmasabb formációja, öt kiemelkedően tehetséges zeneművész és markáns egyéniség alkotóközössége.
Az angyali hangú Nagy Emma szerzőként és zenekarvezetőként „szelíd erőszakkal” fogja össze a természeti erők zabolázatlan energiájával muzsikáló társakat és teremt különleges, rendkívül sokszínű, mély érzelmi világú és felemelő hatású zenei univerzumot. Bársonyos énekhangja – évtizedes klasszikus hegedű tanulmányainak is köszönhetően – a legtökéletesebb hangszerként határtalan szabadsággal, könnyedséggel és intelligenciával kelti életre elképesztő szakmai tudást igénylő darabjaik vokális szólamait.
Mind az öten szerzőként is részt vesznek a közös alkotásban, koncertjeiken a megírt szakaszok és az improvizációk tökéletes arányban egészítik ki kerek egésszé a semmi máshoz nem hasonlítható NEQ zenei élményt.
Mindannyian rengeteg formációban és saját projektekben is felbukkannak.
Nagy Emma Junior Prima-, Artisjus-, Fonogram-díjas énekesként izgalmas és magas színvonalú kortárszenei koncertek és alkalmazott zenei alkotások mellett BetonHofi koncertjein is közreműködő.
Oláh Krisztián zongorista, zeneszerző, egyetemi tanár kooperációit, díjait és zenekarait felsorolni sem lehet, ő írta és vezényelte idén az Európai Uniós csatlakozás 20. évfordulójára készült „Ludus Europae” című nagyzenekari darabot is.
Cseh Péter gitáros, zeneszerző, tanár rendkívül keresett zenész, többek között a Tóth Viktor’s Skylark Metropolitan tagja és a budaörsi G Major Jazzszínpad zenei vezetője.
Dénes Ábel bőgős, zeneszerző, tanár a jazzszíntér rengeteg formációjában, a szabadzenei szcénában (Kovász) is kimagaslóan teljesítő, sokoldalú művész, aki népzenészként is világszínvonalú alkotó. A Söndörgő zenekar oszlopos tagjaként most rögzítettek egy amerikai kiadású hamarosan megjelenő revelatív lemezt „Gyezz” címmel a világ egyik legjobb szaxofonosa, Chris Potter közreműködésével.
Klausz Ádám (Barabás Lőrinc Quartet, SitMob, stb...) dobos, zeneszerző a zenekar legfiatalabb tagja, a magyar jazz világszínvonalú dobosai közül is kiemelkedik egyéni megszólalásával, sziporkázóan ötletes, virtuóz és szenzitív játékával.
2024 őszén már az ötödik Nagy Emma Quintet album jelenik meg, erről a tavasszal rögzített lemezről is elhangzott három fantasztikus kompozíció.
A koncert nyitó száma a Fonogram 2024 – a legjobb jazz lemez vagy felvétel kategória díját elnyerő „Return” EP-ről „Why Love” című Oláh Krisztián kompozíció volt. Brutális tempóval, hangrobbanással, Cseh Péter gyomorbavágó blues gitárszólójával, a NEQ-re jellemző váratlan hangulati, ritmus- és stílusváltásokkal, szofisztikált, epikus ének-, zongora-, bőgő- és dobszólamokkal indult a koncert.
A második darab a legfrissebbek közül Cseh Péter „De-Dum” című rendkívül fülbemászó, szárnyaló dallamvilágú szerzeménye volt.
Nagy Emma és Oláh Kisztián monumentális ének-zongora unisonoi, és Krisztián zongorajátéka Pat Metheny és Lyle Mays munkásságát is idézte.
Klausz Ádám hangsúlyos, remekül hangosított, a teljes teret betöltő dobolásával és Dénes Ábel robusztus bőgőjátékával biztos alapot nyújtott a sziklaszilárd ritmusszekció.
Dénes Ábel „You Don’t Love Me” című „klasszikusa” egyszerre nyugodt és feszült érzéseket kelt a különböző, sokszor ellentétes hangulatú szólamok és ritmusképletek rétegeivel.
Oláh Krisztián töredezett, zaklatott, kakofon zongorajátéka mellett kiemelkedő volt Klausz Ádám dobszólója.
Dénes Ábel gyönyörű bőgőjátéka vonóval majd pengetéssel, mesteri intróval készítette elő a „Return” barokk áradását, gyönyörű himnikus énekét és lassan, méltóságteljesen egekbe ívelő eksztatikus ének-gitár szárnyalását.
Ezután egy megjelenés előtt álló dal, a „Displacing ATMs” első hallásra is otthonos és „ezt már ismerem” érzésű dallamvilága varázsolta el a közönséget. Nagy Emma és képzőművész, szövegíró, zeneszerző testvére, Nagy Gergő duó projektje, a Passive Collider szerzeménye a dal, amit a NEQ dolgozott fel.
Klausz Ádám és Dénes Ábel visszafogott, finom, de hangsúlyos repetitív ritmusszekciója és a melodikus ének-zongora-gitár kombó a koncert legpopulárisabb dalát szólaltatta meg.
Ezután klasszikus zenei világba vezetett Oláh Krisztián impresszionista zongoraszólója Nagy Emma remekműve, az „I Lay Down” bevezetőjeként. A koncert legszebb, legszemélyesebb darabja hangzott el a „Low Frequency Oscillator” című albumról.
A remekül felépített koncert utolsó harmada a Nagy Emma Quintet zenéjének totális áradása volt egymást inspiráló szólókkal, természeti erők energiájával, Emma szüntelen, mágikus jelenlétével.
A következő vadonatúj Klausz Ádám szerzemény, a „Scribes” a NEQ eklektikus, kaleidoszkópszerű világának iskolapéldája. Népdal tisztaságú balladai ének, afrikai ritmusú gitár-bőgő-dob bevezető fokozódik elszabadult free-heavy-punk-jazz metál gitárzúzásba, síkításba, kakofon zongora elszabadulásba Klausz Ádám atombomba dob-sorozatvetésével. A felszabadult tombolást „váratlanul” Oláh Krisztián gyönyörű barokk kádenciája zárta le akkora kontraszttal, hogy a közönség felnevetett a tomboló tetszésnyilvánítás közben.
De már indult is a Fenyvesi Márton produceri munkájával készült „Synced” vinyl album gyönyörű „slágere”, a zseniális hangszerelésű, dallam- és ritmusvilágú „When the Loving Comes”. A szinte rádióbarát darab középtétele Oláh Krisztián elszabadult szabadzenei zongoraszólójával, Dénes Ábel gyilkos bőgő-húrtépésével, és Klausz Ádám dobszólója töri atomjaira a repetitív boldogságot, hogy egy pillanat alatt térjen vissza az örömtánc groove Emma fantasztikus, felszabadító énekével.
A három ráadás kompozíció önmagában is egy kerek NEQ kamarakoncerttel ért fel.
A „This Won’t Last” Cseh Péter építkező ballada-katedrálisa. Elképesztő dob-zongora középtétel, ikonikus, utánozhatatlan Cseh gitársikolyok és Nagy Emma nyugalomba visszahúzó refrénje.
A második ráadás dal, az “Every Step Further” Emma szólódarabja, szerzői névjegye is lehetne. Remekmű organikusan nyíló, egyszerű, tiszta, kicsit szplines, sötétből a fény felé tartó érzelmi ívével, szofisztikált komponáltságával.
A zárószám egy koncerten ritkán hallható NEQ alapvetés 2019-ből, Dénes Ábel élete első (!) saját szerzeménye, bemutatkozó albumuk címadó darabja, a “Set to Face”. Az intro Ábel mesteri bőgőszólója volt. Robusztus soundjával, ritmikai és fizikai határokat feszegető hangszerkezelésével tomboló sikert aratott. A darab frissessége nem változott, totális koncentrációt igénylő előadása megmozgatta és csúcsra járatta mind az öt muzsikust. Nagy Emma és Klausz Ádám klasszikus zenei igényességű és operai szintű dob-ének duója elképesztő hatást gyakorolt a közönségre.
A NEQ ezzel a fantasztikus koncerttel is bizonyította, hogy kompromisszummentes, stílushatárokat figyelmen kívül hagyó, okos szabad zenéjük a magyar jazz nemzetközi sikerekre predesztinált csodája.
A Nagy Emma Quintet legközelebb 2024. július 15-én a Pontoonon, majd július 26-án a Művészetek Völgyében látható és hallható. De 2024. június 30-ig lehet Nagy Emmát szavazattal támogatni – a koncertlehetőséggel és pénzjutalommal is járó – az Erste Bank és a Magyar Zene Háza közös Erste Ifjú Díva-díj elnyerésében. Egy e-mail címről csak egy szavazat küldhető a következő linken: https://bit.ly/4bTIKEY
Dalok:
Why Love (Oláh Krisztián – Nagy Emma / Nagy Gergő) / – Return
De-Dum (Cseh Péter) / – megjelenés előtt
You Don’t Love Me (Dénes Ábel – Nagy Emma / Nagy Gergő) – Return
Return (Klausz Ádám – Nagy Emma / Nagy Gergő) / – Return
Displacing ATMs (Nagy Emma / Nagy Gergő) / – megjelenés előtt
I Lay Down (Nagy Emma / Nagy Gergő) Low Frequency Oscillator
Scribes (Klausz Ádám – Nagy Emma / Nagy Gergő) – megjelenés előtt
When the Loving Comes (Klausz Ádám – Nagy Emma – Nagy Gergő) – Synced
Ráadás:
This Won’t Last (Cseh Péter) – Synced
Every Step Further (Nagy Emma / Nagy Gergő) – Synced
Set to Face (Dénes Ábel – Nagy Emma / Nagy Gergő) – Set to Face