JazzMa

Friss Hírek

Jazzlista - augusztus 18.2018. augusztus 19.
RUSZTIKUS SZOMBAT2018. augusztus 13.
Végezetül2018. augusztus 06.
Debrecen – Coda2018. augusztus 06.
Szombat esti bebop2018. augusztus 06.
Szombaton is bor és jazz2018. augusztus 05.
Mindenki másképp csinálja2018. augusztus 04.
DEBRECEN FELÉ, FÉLÚTON 2018. augusztus 04.
Viharos kezdés2018. augusztus 03.
Első nap, utolsó koncert2018. augusztus 03.
BEVÁLTOTT NYEREMÉNY2018. augusztus 03.
EGRI A NÉGYZETEN2018. augusztus 01.
QUINCY JONES 852018. július 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Lemezpolc kritika:
Santos Silva, Susana - Almost Tomorrow

Santos Silva, Susana: Almost Tomorrow 2014. szeptember 03., Dr. Nagy Sándor

susana-santos-silva-almost-tomorrow.jpg

Susana Santos Silva – Almost Tomorrow (Clean Feed Records)


A 10. Újbuda Jazz Fesztivál vendége lesz a 35 éves portugál trombitás hölgy, Susana Santos Silva (SSS).  A kortárs-improvizációs zene egyik legjobb előadója Porto-ban született, ott kezdte zenei tanulmányait, amit Karlsruhe-ban folytatott, majd 2010-ben Rotterdamban szerzett diplomát. 2011-ben jelent meg első, saját neve alatt jegyzett lemeze - ezt azóta több is követte. Közülük azt mutatjuk be, amely egyezik a szeptember 3-i koncerten hallhatóval.

A portugál lemezkiadót 2001-ben alapították Porto-ban. Fő profilja a modern improvizációs zene, (a free jazzben) "nagy nevek" munkáit adta már ki (pl. Ken Vandermark, Peter Evans, vagy Anthony Braxton). SSS duólemeze a svéd bőgős Torbjörn Zetterberg-gel igazi csemege a műfaj kedvelőinek. Itt már egyértelműen dominál a Művésznő, de nem "uralkodik" partnerén. 10 rész, 10 különböző hangulat. "Majdnem holnap", kicsit talán már a jövő zenéje? Nem tudni, mindenesetre kísérletező, merész rögtönzések követik egymást.

A "Knights of Storvålen" kezdeti "csörgedezése" hömpölygéssé alakul. A "Feet Machine Song" valóban gépiesnek tűnő hangjai után a "Columbus Arrival in Härjedalen"-ben, mintha egy méltóságteljes bevonulást látnánk-hallanánk (Härjedalen = történelmi svéd tartomány). A trombitaszóló "kanyargásainak" a bőgőpengetés majd vonózás nyújt biztos alapot. A "Flocos de Mel" furcsa zörejeit elhagyva jutunk a lemez címadó számához, és (szerintem) csúcspontjához. "Almost Tomorrow" - ha ez tényleg totális rögtönzés, akkor le a kalappal! Már a bevezető bőgőszóló sokat sejtet; végig improvizálva kísér. SSS kicsit Lester Bowie-ra emlékeztet, de nem baj, az egész nagyon szépen "összeáll". Egyenes folytatás a "Cow Safari" - lendületesebb változatban. Két rövidebb darab következik, a "Nötskalsmusik #6" (mintegy közjáték) tiszta hangjai felüdítenek. A "Head Distortion Machine" nyűgje után csak zuhanunk és zuhanunk ("Falling and Falling and Falling")...

Nem SSS a világ legjobb free jazz trombitása (szerintem Peter Evans) - de ez ízlés dolga és úgysem mérhető. Ez a lemeze igazán figyelemre méltó - szabad az út a legnagyobbak közé!


Vissza a lemezhez