JazzMa

Friss Hírek

DESEŐ CSABA 80!2019. február 15.
Katché, Manu: The Scope2019. február 15.
CSÜTÖRTÖKI FÉSZEK JAM2019. február 12.
Pátkai Rozina: Taladim2019. február 12.
BEVÁLTOTT ÍGÉRET2019. február 08.
Lovano, Joe: Trio Tapestry2019. február 08.
3. Belvárosi Jazzverseny2019. február 07.
ÚJ SOROZAT INDULT2019. február 04.
Kovács Linda: Sunflower2019. február 04.
Játék – 2019. február2019. február 03.
ARCCAL A FÉM FELÉ2019. február 01.
Jazz-Január Svájcban2019. január 30.

Hírek

Búcsúzunk: Fogarasi János (Budapest, 1935. augusztus 13. – Budapest, 2012. április 13.)

77 éves korában elhunyt Fogarasi János zongorista és pedagógus, a hazai modern jazz egyik meghatározó személyisége. Az első kísérletektől kezdve részese volt a műfaj megteremtésének és elfogadtatásának.

01-untitled-1-a-.jpg


A már régen legendás hírű Kandó Kálmán Felső Ipari Iskola hallgatójaként, osztálytársával, Szele Tiborral együtt ismerkedett a jazzmuzsikával. A kivételes adottságokkal rendelkező fiatalember önerőből tanult meg zongorázni, tanára nem volt. Barátaival, Ungár István szaxofonossal, Szele Tibor harmonikással és Balsai Géza dobossal alakították azt a zenekart, amellyel Budapest egyik legdivatosabb tánciskolájában játszhattak, amelyet Farkas Jenő vezetett. Az ötvenes évek elején megismerkedett a modern jazz-zel próbálkozó és kísérletező zongoristákkal, köztük Gyimesi „Gyümölcs” Tiborral, idősebb Varnusz Xavérral, Kertész Kornéllal és a körülöttük csoportosuló muzsikusokkal. Részt vett azokon a rendezvényeken, amelyek a hazai modern jazz megszületésének első lépcsőfokait jelentik. Ezek közül a legjelentősebbek a Savoy jam session-ök 1958 és 1959-ben, majd az Astoria jam 1960-ban.
(azok számára, akik nem emlékezhetnek a Savoy-ra, ez egy népszerű és divatos zenés szórakozóhely volt az Oktogonon.) Az Astoria jam megszervezéséhez és engedélyezéséhez pedig az ötlet kitalálója nem kisebb megkérdőjelezhetetlen szaktekintély támogatását szerezte meg, mint Weiner Leo. Ezeknek a bemutatóknak pillanatok alatt híre ment, és aki bejutott valamelyikre, mert idejében értesült magáról a rendezvényről, megismerhette az éppen akkor formálódó modern jazz szinte valamennyi képviselőjét. A fellépő zenekarok szereplőinek és hangszer összeállításainak feldolgozása és számbavétele még várat magára. Az biztos, hogy Fogarasi János több kísérletben is részt vett. Volt egy quintet formációja, volt egy septet, amelyben ritkán használt fafúvósok is helyet kaptak, volt olyan összeállítás, amelyben Ungár István baritonszaxofonon és Hittner János trombitán játszott. Az alap Fogarasi trió hosszabb ideig változatlan maradt. Ebben Szilárdi Béla nagybőgőzött és Szalai Gábor dobolt.


01-savoy-jam-fogarasi-szilardi-szalai-a.jpg

Savoy jam. Fogarasi János triója, Szilárdi Béla nagybőgő, Szalai Gábor dob



A képen látott trió Lakatos Öcsi trombitással és Sasvári Attila szaxofonossal kiegészülve két hónapos turnéra utazott a Szovjetunióba, ahol a korábbi ott koncertező zenekarokhoz hasonlóan (Magyar Rádió Tánczenekara, Martiny együttes, Chappy nagyzenekar, Harsányi együttes és a harmonikás Balassa Tamás együttese) magyar divatbemutatót kísértek. 1961-ben Fogarasi János új trióval mutatkozott be az újonnan megnyílt és hivatalosan is engedélyezett első jazzklubban, a „Dáliában”. Ekkor a trióban Berkes Balázs nagybőgőzött és a „Kutya” becenéven ismert Mészáros Sándor dobolt. A gyakori fellépésekkor partnere volt többek között a szaxofonos Ungár István és Mittai Attila, a trombitás Hittner János.1965-től Pege Aladárral, Kőszegi Imrével és Lakatos „Ablakos” Dezsővel alakított quartetet. 1967-ben nyílt alkalma először, egy hosszabb nyugat-európai hivatalosan is engedélyezett szerződésre. Három évig játszott az akkori NSZK-ban (Nyugat-Németországban) és Svédországban, Bokány Ferenc nagybőgőssel, Brunner Győző dobossal és Fábry Éva énekesnővel.
1970-ben Zorán hívására hazatért és csatlakozott a Metro együtteshez, ahol Schöck Ottó helyét vette át. Játszott alkalmanként a Mini együttesben, majd ismét az NSZK és Svédország következett. Először szólózongorista volt, majd Holéczy Ákos fiának, Holéczy Bandinak a zenekarában játszott Hammond orgonán. 1972-ben nagy változás következett be karrierjében, egy igaz nemzetközi sztár, az énekes Udo Jürgens zenekarának lett a zongoristája. Érdekes, hogy a külföldi könnyűzenével akkor már rendszeresen foglalkozó hazai sajtó, erre a hírre nem figyelt fel különösebben. Jürgens-szel koncerteztek Ausztriában, Németországban, Hollandiában, Svédországban és részt vettek egy egyhónapos Japán turnén. Hazatérve megalakult a Csik Gusztáv – Fogarasi János – Jávori Vilmos trió, amelynek egy nagylemeze is megjelent (1975 Pepita). Ez a szokatlan összeállítású formáció: orgona, zongora dob élénk érdeklődést keltett, és két év múlva a varsói Jazz Jamboree-n is sikert aratott, ekkor a dobnál már Kőszegi Imre ült, játékuk felkerült a Muźa lemezgyár 1977-es lemez antológiájára. A 70-es évek végén saját trióval játszott a szép emlékű budapesti Kati bárban, Torma Rudolf nagybőgős és Lakatos Pecek Géza társaságában. 1980-ban újabb formáció, az Olympia tagja, amelyben Charlie énekelt, Sipos Endre trombitált, Gábor István szaxofonozott, Marschalkö Zoltán gitározott és basszusgitározott, Turai Tamás dobolt. 3 évet töltöttek a skandináv országokban és Svájcban. 1983-ban ismét szovjet turné következett új tagokkal, ezúttal Katona Klárival. Ezt követte Lehr Ferenc és Boncz Géza közreműködésével az Atléta trió, amely egészen 1992-ig működött.
Fogarasi János hosszú és sikeres pályafutása alatt számos hangfelvételen szerepelt szinte valamennyi vezető hazai jazzmuzsikussal. Kevesebb információnk van a külföldi partnereiről, de Bosko Petrović-csal, Damir Dićić-csel és Zbigniew Seifert-tel való fellépéseiről maga mesélt egy régi rádiós interjúban. Alkalmanként kirándult a rock és pop világba is. Énekesek kísérete mellett szerepelt Németh János szaxofonossal, a Mini együttes „Dzsungel” című felvételén. 1982-ben és 2000-ben a P. Mobile is meghívta koncertekre és felvételre, aztán Gerendás Pétert is volt alkalma kísérni.. Ha már a lemezfelvételeknél tartunk, említést érdemel Berki Tamással és a Shabu Shabu-val készült stúdiófelvétel sorozat és a „Berki Sings Jazz”, valamint  az 1999-ben kiadott: „Pege 60” című születésnapi album, ahol Ungár Istvánnal, Pege Aladárral és Jávori Vilmossal lépett fel. Ma már igazi lemezritkaságnak számít a Magyar Jazz Antológiájának IV-V. 1964-ben kiadott dupla kötete, ahol a nagybőgős Bokány Ferenc, a dobos Mészáros „Kutya” Sándor” és a melodikán játszó Szele Tibor a partnerei. A Fogarasi felvételek sora a 2011-ben kiadott „Kind of Tasta” című szólóalbummal zárul. Az „igazi” nagylemez, amelynek a gondolatát régóta dédelgette, és amelyet a maga által választott partnerekkel tervezett, most már sohasem készül el.
Egyik tanítványa, a szomorú hírt hallva a következőket mondta: „.. talán a többi növendék is egyetért azzal, hogy Fogarasi János érdes modora olyan volt, mint egy álarc, aki csak egyszer hallotta zongorázni, az megismerhette az álarc mögött levő, szépséget és harmóniát kereső embert.”
És ha már megpróbálkozunk az életmű összegezésével, feltétlen említést érdemel a sok rádiós fellépés és felvétel, a legutolsó, a Jazz a Márványteremben, Berkes Balázs és Jávori Vilmos közreműködésével 2005. december 9-én hangzott el. Készült vele Csik Gusztáv, Vukán György és Szakcsi Lakatos Béla közreműködésével 4 zongorás TV felvétel, televíziós portréfilm, ahol partnere volt az amerikai Jimmy Woode nagybőgős, Tornóczky Ferenc gitáros és a dobos Lakatos Pecek Géza. 2 film az énekes Berki Tamással.
1970-től tanított az OSzK Stúdiójában és 1989-től a Magyar Zene- és Táncművészek Kőbányai Zenei Stúdiójában, amelynek egyik alapító tagja volt.
Fogarasi Jánost a Magyar Zene- és Táncművészek Kőbányai Zenei Stúdiója saját halottjának tekinti.

Vissza a hírekhez