JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 28.
Sunday Hangover2024. április 28.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

JAZZ HATÁROK NÉLKÜL

Hosszabb idő után ismét hazalátogatott Németországban élő klarinétművészünk, Dudás Lajos. Csütörtökön általa szellemesen a Monarchiára utalva k. u. k. (kaiserlich und königlich) nevet kapott közép-európai mini turnéja első állomásán, a Krúdy-negyedben lépett fel állandó zenei partnerével, Philipp van Endert gitárossal, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum „Kultea” színpadán.

01-21.jpg


Az 1963-ban az akkori NSZK-ban „maradt” Dudás Lajos nevével először Gonda János 1979-ben megjelent, alapműnek számító, „Jazz” című könyvében találkoztam, zenéjét azonban csak az utóbbi években ismertem meg. Többségében a Háló klubban adott koncertjeiről utólag oldalunkon olvastam beszámolókat, ezektől kedvet kapva a videó megosztó portálon találtam is róla pár felvételt, melyek különleges hangzása egyből megfogott. Már a JazzMa.hu munkatársaként mindenképp el akartam jutni egyik koncertjére, de eddig sajnos mindig közbe jött valami, így természetesen nagyon vártam ezt a találkozást.


02-23.jpg


Az első részben a meghirdetett programnak megfelelően, a róla készült 22 perces dokumentumfilmet láthatta a közönség. Dudás Lajos 1963-tól szabadúszó zenészként koncertezett NSZK és Nyugat-Európa szerte, de felesége egy ponton feltett kérdését jogosnak tartva, ő sem akarta, hogy lányuk szállodai szobákban nőjön fel, a 1970-es évek elején biztos hely után nézett. A megnyugvást a Rajna Düsseldorffal szemközti oldalán, Neuss városában találta meg, ahol végül 32 évig a helyi Oktatási Főiskola klarinét és szaxofon szakán tanított. A biztos bázisból indulva folytatta a koncertezést is, a jazz mellett többek között Weber, Sztravinszkij, Glazunov klarinétra írt műveit mutatta be a város kamarazenekarával, és az itt eltöltött hosszú idő alatt meghatározója lett Neuss kulturális életétének. Ennek elismeréséül a város polgármesteri hivatala által nemrég indított "Neusser Künstler im Portrait", a város hírnevét öregbítő művészekről szóló portréfilm sorozat tavaly elkészült, második fejezete, őt mutatta be.


03-20.jpg


A német nyelvű, angol feliratos film alá ezúttal maga Dudás Lajos élőben tolmácsolta magyarul az elhangzottakat. „Mi a jazz?” – hangzott el az első kérdés. Dudás először szabadkozott, ezt a kérdést senki nem tudja megválaszolni, majd hamiskás mosollyal hozzátette, „Az élet jazz.” Aztán pergett a film, és az interjúk, a Philipp van Endert-tel útközben felvett beszélgetések, a bevágott koncertrészletek ebben az időtartamban is felvázolták Dudás változatos életét, gondolatait, és szerteágazó tevékenységét. A film után még egy kerekasztal beszélgetés következett az első részben, Deseő Csaba és Máté J. György részvételével.


04-22.jpg


Csaba indításként a Dáliás korszakot elevenítette fel, amelyről a „Kettős fogás” című, a magyar jazztörténetét is átfogóan bemutató önéletrajzi könyvében is részletesen írt. Dudás Lajos mesélt a Nebuló együttesben töltött éveiről, amikor a kötelezően teljesített esztrád kíséretek mellett, időnként jazzt is játszhattak. Csaba jóvoltából végre kezébe foghatta a könyvet, amelynek egyik méltatását ő írta, de a szöveggel csak elektronikus levélben találkozott. Szóba került, hogy a klarinéthoz gyerekkorában, Benny Goodman rádió felvételeit hallgatva kapott kedvet, de nagy lökést adott, mikor rábukkant Herrer Pál műveire, és hogy pályafutása során az örök újító Miles Davis hatott rá leginkább.


05-19.jpg


06-20.jpg


A Máté J. Györggyel folytatott beszélgetésből kiderült, egy elismert német zenekritikus írása után kezdte kialakítani saját, egyedi hangját. A szerző ugyanis megírta, azt régóta tudjuk, hogy Dudás mindent tud a klarinétján, de az egyéniségét nem találjuk meg játékában. Dudást mélyen érintette a kritika, és hosszú munkával gyúrta össze stílusát a modern jazz, a népzene, és a kortárs klasszikus zene stílusaiból, mivel ezek saját, egyedi szűrűjén keresztül mind összekapcsolhatóak a jazzben, feltéve, ha az nem veszti el a sajátos elemeit, főleg a swinget. Elemezték a klarinét háttérbe szorulását a modern jazz zenében. Sajnos ezt a csodálatos hangszert a nemzetközi téren is egyre kevesebben választják főhangszerükké, pedig hangzása nemcsak a „múzeumban”, a New Orleans, és a Swing világában tud hitelesen szólni. Erről a hangszer életben tartásáért, méltó helyre kerüléséért egész pályafutása során rengeteget tévő Dudás Lajos legutóbbi, életművét összefoglaló „Return to the Future” albuma is elég meggyőző bizonyíték.


07-19.jpg


08-20.jpg


09-17.jpg


A szünet után információkkal gazdagodva, és az első részben tapasztalt kielégítő fényviszonyokat megfelelőnek találva ültem vissza helyemre. Nyugodt voltam, mert kellő időben érkezve, a teltházas, zsúfolásig megtelt nézőtéren, sikerült az első sorban, a színpadon tartóra tett klarinét előtt megfelelő szögben helyet találnom úgy, hogy a gitárosra is jól ráláttam. Nyugalmam rögtön elszállt, stratégiám összeomlott, mert ahogy a két muzsikus bevonult kiderült, a duó nem a bevilágított, mindenki által jól látható színpadon, hanem a színpad előtt fog játszani, ott, ahol félhomály van. Mint a koncert után megtudtam, a „remek” ötletet az sugallta, hogy közel kerüljenek a közönséghez. Nos, a színpadon mintegy két méter távolságra lettek volna az első sorban ülőktől, így viszont alig ötven centire, amely a közelség élmény helyett inkább zavart, és a közönség harmada csak Dudás hátát láthatta.


10-14.jpg


11-12.jpg


12-11.jpg


13-9.jpg


A zenével viszont sokkal fontosabb közelségbe kerültek. Kivétel nélkül Dudás Lajos szerzeményeit játszották, azt a ’70-es évek végére kialakult zenét, amelyről a kerekasztal beszélgetésben is szó esett. Egyedi hangzású, a népzene, a kortárs klasszikus (főleg Anton Webern és Bartók Béla), és az avantgárd összefonódásából létre jött, az improvizációkban finom Bop árnyalatokat felvillantó, szabad muzsikát hallhattunk. Ehhez a műfajok közt hidat építő modern jazz kamarazenéhez a Boston híres Zeneművészeti Főiskoláján végzett düsseldorfi gitáros, Philipp van Endert is kitűnő partnernek bizonyult. Az ő érdeme, hogy a duó formáció ritmusszekció nélkül is teljes értékű élményt adott, a technika adta lehetőségeket felhasználva gitárjával ő pótolta a basszus, és volt, hogy a dob hiányát, de ebből a szerepből kibontakozva szólóival bemutatta páratlan tudását is. Több mint két évtizede muzsikustársa Dudás Lajosnak, és hogy ennek a hosszú alkotói együttműködésnek nem a Neuss és Düsseldorf közötti rövid távolság az oka, mindannyian megbizonyosodtunk.

A francia Jazz Magazine a modern jazzkorszak klarinétjátékának megújítójaként említi az életművét eddig 60 lemezen bemutató, valamint számos televíziós- és filmprodukcióban zenét produkáló Dudás Lajost. A rangos All About Jazz honlapján rendre elismerő kritikák jelennek meg lemezeiről, és a szerkesztők minden évben külön cikkben köszöntik fel születésnapján. Bekerült Joachim-Ernst Berendt „The Great Jazz Book” című könyvébe is, és a szerző elragadtatással írt Dudás Európában nagyra becsült, szabad tónusú játékának gyengédségéről és könnyedségéről. Dudás mindig újat kereső egyéniségéről, virtuóz eleganciájáról ezen a koncerten is meggyőződhettünk. A nem éppen könnyű darabok közel kerültek a közönséghez, a ritkán hallható egyedi zene, értő fülekre talált. A ráadásban közkívánatra még eljátszották Lehár „A mosoly országa” című operettjéből, a „Vágyom egy nő után” Dudás Lajos alaposan feldolgozta változatát, és végül az 1931-ben Gerald Marks és Seymour Simons írta standard, az "All of Me" interpretációjával búcsúztak.


14-9.jpg


Pedagógiai tevékenységének befejezése óta a 78 éves Dudás a Bodeni tó északi partján fekvő Überlingen városába költözött, most is saját autójával tette meg a mintegy 1ooo kilométeres utat Óbudáig. Másnap már útnak is indultak, a duó Ipolyságban (szlovákul: Šahy) lépett fel, de aki kedvet kapott, a k. u. k. turné utolsó állomásán, május 28-án a bécsi Collegium Hungaricum koncerttermében meghallgathatja őket. Dudás Lajos, mint elmondta, új lemezt már nemigen akar készíteni, de a koncertezéshez továbbra is kedvet érez. Így akik a mostani koncertjéről lemaradtak, és Bécsbe sem tudnak eljutni, jövőre láthatják őt Philipp van Endert társaságában, valamelyik fővárosi jazzklub megvilágított színpadán.


Vissza a hírekhez