JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 28.
Sunday Hangover2024. április 28.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Mi lett velük? – Nyírő Áron (Mumbai, India)

Áront 2011. november 22-én ismertem meg az akkor még a Múzeum utca 7-ben működő Budapest Jazz Klubban. Ti. a Miegymás játszott ott, és Nyírő Ákos dobolt. A többi már jazztörténeti esemény, vagy ahogy angolul mondják: The rest is history.

nyiro-aron.jpg


1) Mikor és hol született?

1984. május 18-án születtem Mezőkövesden.


1/b Akkor utólag is boldog születésnapot!

Nagyon szépen köszönöm!


2) Volt előzménye a családban a zenélésnek?

A családomban senki sem zenél, noha állítólag édesanyám két nagybátyja is zenész volt, egyikük kifejezetten sikeres operaénekes, a másikuk dobos. Sajnos, azonban egyikükkel sem volt módom találkozni.


3) Milyen hangszeren kezdett játszani és hány éves volt akkor?

A következő három kérdésre a válaszok nagyon szép időrendbe tehetők, íme: azt hiszem akkor édesanyám fedőivel, a kutyaháztetővel, illetve olajoshordókkal kell kezdenem, mert bizony azok voltak az első hangszereim olyan 4-6 éves korom körül. Ezen érdeklődésem és annak kultiválása azonban aztán hosszú évekig hibernálódtak, hogy aztán 12 éves korom körül újra előkerüljenek.


4) Volt zeneiskola Mezőkövesden?

Igen. Sőt, mivel ének-zenei általánosba jártam, nekünk kvázi kötelező volt zeneiskolába járni. Őszintén szólva én ennek akkor baromira nem akartam eleget tenni, de annyit sikerült kicsikarni belőlem, hogy ütő szakra hajlandó legyek jelentkezni, ami akkor valamilyen okból kifolyólag nem volt a zenesuliban. Pechemre egy évre rá lett, s így betartván ígéretemet elkezdtem hát oda járni. Nem volt szerelem első látásra, másfél év után félbeszakítottam a tanulmányaimat. Érdekesség, hogy az akkor névnapi (vagy szülinapi?) ajándékként kapott legelső pár verőm a mai napig megvan.


5) Mikor kezdett dobolni?

Az előzmények fényében mikor is kezdtem dobolni? Félig-meddig gyerekként, de én akkortól számolom, amikor kb. 15 évesen magam akaratából mentem vissza a helyi zenesuliba, mondván, hogy én tanulni AKAROK. Nos...második látásra sem volt szerelem, de legalább ekkora már tudtam, hogy miért. A tanár úr volt annyira lényeglátó, hogy megkérdezte, mit szeretnék csinálni. Válasz helyett csak rámutattam a sarokban álló gyöngyház Amati dobfelszerelésre. No jött is a válasz, hogy "Háát, arra nincsen tananyagunk", no de ha hozok egy könyvet, akkor abból elkezdhetünk dolgozni, de csak némi kisdobolás, illetve a klasszikus tanterv fogyasztása után. No idáig már nem értünk el, mivel ekkora már lett egy magántanárom, aki azóta is jóbarátom. Így hát egy jó félév után ismét otthagytam a zeneiskolát, s jódarabig magánúton, illetve autodidaktaként sántikáltam előre, szakközép mellett. Ahogy a dolog egyre komolyabbra fordult, édesapám leült beszélni a zeneiskola igazgatójával, így szereztünk tudomást a Kőbányai Zenei Stúdióról. Így a középsuli utolsó éve alatt heti rendszerességgel vonatoztam fel Pestre Jávori Vili bácsihoz...


6-7) Hány évesen kezdett konziba járni és hol? Ki volt ott a dobtanára? Mikor került fel Budapestre és itt melyik zeneiskolába járt? Kik voltak Pesten a dobtanárai?

Most jövök rá, hogy az anekdotázgatás közben random módon megválaszolok több kérdést is, úgyhogy ezt a kettőt most összevonom. Először is a Kőbányai Zenei Stúdiót kell megemlítenem, ahol 2002-től Jávori Vilmostól tanultam, akit sajnálatos eltávozása miatt az utolsó pár hónapra Solti János váltott. Ez egyébként egy rendkívül meghatározó időszak volt az életemben. Kőbánya után a Kodolányi János (akkor még) Főiskola Jazz tanszakán Szendőfi Pétertől és később Baló Istvántól tanultam.


8) Milyen együttesekben játszott?

Ezen évek alatt annyi zenekarban megfordultam, hogy azt felsorolni is nehéz volna. Kőbánya végétől, illetve az azt követő években "deszantos" lettem, ami annyit jelent, hogy bizonyos körökben kialakult rólam az a kép, hogy le lehet dobni ismeretlen környezetbe egy-egy koncert erejéig egy-két próbával, vagy még annyival sem és a csapat megállja a helyét. Ennek következtében rengeteg session munkám volt, főleg a pop vonalon, de mindenevő voltam/vagyok, így a rocktól a latinon át a jazzig minden stílus az étlapomon volt. Úgyhogy a teljesség igénye nélkül néhány nevet megemlítek: Szekeres Adrienn, Tóth Vera, Fábián Juli, Nagy Laci a.k.a. Gitano, Pannonia All Star Ska Orchestra, Zséda, Caramel, Király Viktor és még sokan mások...

De aztán persze ott voltak a szerelem zenekarok, amiket az ember a viszontagságok ellenére minden erejével fenntart és komolyan vesz, mint például: Barrio Latino, Freezio, Miegymás, Grover Washington Tribute Band, stb... Mind-mind merőben más stílus.

Érdekességképp itt megjegyzem, hogy néhány hősömmel otthon nem a magyarországi tevékenységem alatt sikerült együtt muzsikálnom, hanem a kiköltözésem után. Ezt a sors egy nagyon furcsa játékának tartom. Így például Révész Richárd, Lattmann Béla, vagy László Attila. Remélem a sor még bővülni fog.


9) Kikkel készített CD-t?

Ami a CD-ket illeti, van egy nagy halom belőlük otthon, de fejből már biztosan nem tudom mindet fölidézni. Az tuti, hogy felvettünk a Jazzékiel-lel, a Miegymás-sal, Freezióval, a Grover W. T Banddel koncert videót csináltunk, Kiss G. Laci basszeros barátom lemezén is játszottam, meg aztán a halomba beletúrván biztosan gyöngyszemekre lelnénk még, de az most nincs a birtokomban sajnos.


10) Hogy került be a Miegymásba?

Szabó Gabriella megkeresése nyomán, a székesfehérvári évek alatt, úgy hiszem az utolsó évben. Legalábbis onnantól volt igazán aktív a zenekar, emlékeim szerint.


11) Indult tehetségkutató versenyen és ott hányadik lett?

2011-végén indult a jelentkezés a Jávori Vilmos tehetségkutató versenyre, ha jól emlékszem. Igazából Robi bácsi nyomására jelentkeztem, de így utólag hálás vagyok ezért, mert később ennek sok gyümölcsöző hatása szökkent szárba. Egy szoros és mondhatni testvéries versenyben végül harmadik lettem.


12) Mikor és hogyan került ki Hollandiába? Ott melyik iskolába járt? Ki volt a dobtanára?

Igazából a hollandiai Conservatorium van Amsterdamba mentem mesterképzésre. Nem sokkal a Jávori verseny után jelentkeztem, furcsa mód ugyancsak baráti unszolásra. (Igazából ez egy sokkal szorosabb verseny volt, mint az otthoni, de ezt akkor még nem érzékeltem.) Itt jópár tanár keze alatt megfordultam, a lényegesebbek ezek közül: Martijn Vink, Lucas van Merwijk és Marcer Serierse. Mellettük azonban azt kell mondjam, hogy a társaim legalább akkora (ha nem nagyobb) hatással voltak rám.


13) Mikor és hogy kerüli ki Indiába? Ott hol tanít?

Az indiai kaland Amszterdamban indul, ahonnan hosszabb-rövidebb szerződésekkel importált tanárokat egy akkor frissen létesül iskola. Egész pontosan a forrásai Amszterdam és New York (Musician’s Institute és esetenként a Berklee). Pár barátom megfordult ott előttem, így jött az ajánlat, én pedig éltem vele. Ez egy évvel az amszterdami konzi befejezése után történt, 2016-ban. Az intézmény neve True School of Music, abszolút modern és főként, de nem kizárólag nyugati zenével foglalkozik. Privát suli, az üzleti modellje pedig lényegében az, hogy a nagy külföldi konzik szolgáltatását nyújtja a tanári kar importjával az ifjak számára, akiket egyrészt az átlag konzervatív indiai család nem szívesen enged hosszútávon külföldre (a hiedelmekkel ellentétben), másrészt az ár töredékéért, mert ugyan a tandíj magas, de azért mégsem az amerikai konzik agyrém ára, s az egyéb költségek is kezelhetőbbek talán mint nyugaton (noha az ingatlan árak Mumbaiban Londonét súrolják...).


14) Mikor jön haza legközelebb?

Hamarosan, és már nagyon várom! Június 23-án repülök haza, és majd július 15-én vissza.


Vissza a hírekhez