JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 18.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.
A Morgan Workshop sztori2024. március 06.

Hírek

MAGYAROK A BJC „VILÁGSZTÁROK” SOROZATÁBAN

Szerdán a „Világsztárok a Budapest Jazz Clubban” sorozat legutóbbi állomása rendhagyónak számított. Egyrészt a CAFe Budapest 2019 eseménye volt, másrészt a „Per Bass Viking Mathisen & Gary Novak Project” nem két egymást követő koncertet adott, hanem egy este nyolckor kezdődött kétrészest. Harmadszor pedig hosszú idő után újra magyar zenészek is kerülhettek a sorozat szereplői közé ebben a formációban. A három virtuóz magyar zenész, a billentyűs Nagy „Yancha” János, a gitáros Mike Gotthard, azaz Gotthárd Misi és az ütőhangszeres Mogyoró Kornél kivívta a project főnökeinek elismerését.

01-50.jpg


02-50.jpg


03-47.jpg


04-49.jpg


05-46.jpg


A norvég basszusgitáros Per Mathisen 1969. október 7-én született Sandefjord városában. Zenei tanulmányait testvéreivel együtt a Trondheim Musikkonservatorium jazz tanszakán végezte. Akár családi zenekart is alapíthattak volna, hiszen a gitáros Hans, valamint hegedűn is játszó billentyűs Nils és a szaxofonos, klarinétos Ole mellé csak egy dobost kellett volna keríteni a tágabb rokonságból. Per azonban mikor 1993-ban diplomázott, jó vikingként áthajózott Amerikába, és a Berklee Zeneiskolában tökéletesítette tudását. Kezdetben a többszörös Grammy-díjas dobos-énekesnő, Terri Lyne Carrington európai turnézenekarának tagja lett, majd játszott többek között Geri Allen, Gary Thomas, Bill Bruford, Ralph Peterson, és Terje Rypdal formációiban, saját zenekaraiban Gary Husband, Horacio „El Negro” Hernandez, és Alex Acuña is dobolt. 2006 óta a New York-ból, Norvégiából és Dániából érkezett zenészek alapította NYNDK transzatlanti jazz együttesnek tagja. Zenekarvezetőként, és közreműködőként eddig 14 CD-t jegyez, köztük egyik zenekarának, a Per Bass Viking Mathisen’s Heavy Weather „Gratidude Overload” című tavaly kiadott élő felvételét, melyen Mogyoró Kornél játszik ütőhangszereken. De lemezei böngészése között bukkanunk még magyar zenészre, az „Ospitalita Generosa” a gitáros Ruggero Robin, és Borlai Gergő közreműködésével készült, a triónak egy élő felvétele, a „Live in Action” pedig DVD-n jelent meg. Magyar kapcsolatai, és számos más sikerei ellenére, Per „Viking Bass” Mathisen számomra eddig ismeretlen volt, de ez az én hibám.


06-47.jpg


Az ugyancsak 1969-ben, viszont Chicago-ban született Gary Novak viszont régi „ismerősömnek” számított, bár csak most sikerült vele először találkoznom. 1994-ben járt először Budapesten, mikor a Chick Corea Elektric Band II előző évben megjelent, „Paint the World” című lemezét június 10-én, a Budai Parkszínpadon mutatta be, és arról a koncertről lemaradtam. A CCEB II-ben Corea-n kívül csak a szaxofonos Eric Marienthal maradt az első zenekarból. A gitáros Scott Henderson, és az őt váltó Frank Gambale helyére Mike Miller került. John Patitucci-t a basszusgitáron Jimmy Earl váltotta. A doboknál Dave Weckl helyére Gary Novak ült, és ahogy Maloschik Róbert írta, a három „új fiú” közül az akkor 25 éves dobos okozta a legnagyobb szenzációt. Szakcsitól kezdve Szendőfi Petiig mindenki ki volt tőle ájulva.


07-47.jpg


Szülei mindketten ismert Chicago-i jazz zongoristák voltak, nem csoda, hogy Gary 8 éves korában kezdett zongorázni. Édesanyja, Carol is szép karriert tudhatott magáénak, de a magyar felmenőkkel rendelkező papa, Larry Novak volt a híresebb, aki már 10-12 éves korától munkára fogta fiát, Gary az apja triójával az összes Chicago-i klubban játszott, és már gyerekként komoly tapasztalatot szerzett. Középiskolás korában a legendás klarinétos, Buddy DeFranco zenekarába került, és olyan neves muzsikusokkal játszhatott, mint Joe Williams, Milt Hinton, Kenny Burrell, Barney Kessel és Louis Bellson. 17 éves korában két világcég, a Yamaha, és a Zildjian márkaképviselője lett. Los Angeles-be költözött, és a West Coast fellegvárában 19 évesen olyan lehetőségeket kapott, amelyekről addig csak álmodhatott. Maynard Ferguson szerződtette, majd Lee Ritenour 1991-es GRP All-Star turnéján vett részt, rá egy évre George Benson zenekarában dobolt. Az Electric Band II után Bob Berg és Allan Holdsworth turnéin tűnt fel, és mindeközben olyan kiválóságokkal játszott, mint Natalie Cole, David Sanborn, Robben Ford, Michael Landau, Jimmy Haslip… Az amerikai kritikusok nem véletlenül írták róla, Gary Novak gyakorlatilag dobverőkkel a kezében született.


08-46.jpg


A Per Bass Viking Mathisen & Gary Novak Project a szerdai koncerten állt össze először, a BJC közönségének mutatkoztak be elsőként. A zeneszerzőként is jegyzett Mathisen „Pavane” címet kapott kompozíciójával köszöntek be, és a „Bass Viking” már ekkor bemutatta a Jaco Pastorius iskola legszebb hagyományait. A zenekar bemutatása után továbbra is saját, és új szerzeményeket játszottak, annyira újakat, hogy egy darabig a project mindegyik tagja nagyon figyelte a kottába írtakat. Ehhez a tevékenységhez Mathisen is felvette szemüvegét, amely csak azután került le róla, mikor Gary Novak jelezte, gondjai vannak a pergődobbal. Le is szerelte, majd kisétált a meghibásodott hangszerrel, és egy Mathisen által humorosan áthidalt kis kényszerszünet után a feje felett tartott új pergővel nagy taps közepette tért vissza. A szerelés közben szemüvege is leesett, de megkeresésével nem akarta tovább rabolni a közönség idejét, beszámolt és a koncert folytatódott.


09-44.jpg


10-39.jpg


11-35.jpg


12-33.jpg


13-29.jpg


14-29.jpg


15-22.jpg


16-17.jpg


Az olvasók megnyugtatására közlöm, Gary a szám utáni tapsvihar alatt megtalálta szemüvegét. Eddig sem unatkoztunk, de ettől a pillanattól az egész zenekar sokkal felszabadultabban játszott. Kevesebbet tekintgettek a kottákba, és egyre hihetetlenebb szólók követték egymást. A magyar szekció káprázatos játékát Novak és Mathisen is elismerést kifejező gesztusokkal kísérte, a közönség pedig ovációval kevert tapssal honorálta. Mindegyikük egy-egy saját szerzeménye is bekerült a repertoárba, amelyek tökéletesen illeszkedtek a project Mathisen meghatározta zenei világába. Mogyoró Kornél többször az ütőhangszereket dallamhangszerekké formálta, dobjai, különösen „Bizsu” című szerzeményében, szinte énekeltek. Gotthárd Misi gitárja elementáris őserővel és kifinomult technikával szólalt meg, Nagy Jancsa János zseniális szólóit olyan eleganciával, úgy játszotta, mintha azok a világ legegyszerűbb dolgai lennének.


17-14.jpg


18-11.jpg


19-7.jpg


Mathisen záró számként Bill Evans Miles Davis „Kind of Blue” című legendás albumán elhangzott „Blue in Green” című szerzeményét konferálta fel, és ahogy eddig, ez alkalommal is megkérdezte a közönségtől, hogy gyors, vagy lassú tempóban játsszák. A közönség most is a gyorsra szavazott, de az öt kiváló muzsikusnak köszönhetően a ballada megőrizte eredeti szépségét. A meghajlás és levonulás után tovább zúgott a taps, így visszatértek a zenészek. A ráadásban egy olyan falat repesztő, kő kövön nem marad számba belevágva, az örömzene közepette mindenki lenyomott még egy varázslatos szólót, és a közönség egy csodálatos este élményével indulhatott haza.


20-5.jpg


Azoknak, akik nem voltak ott, az elhangzottakat mai szóhasználattal fúziós zeneként tudom leírni. A fúzió azonban tág fogalom, lehet fuzionálni a kortárs klasszikus, és a népzenével, valamint természetesen lehet a rockzenével is. A Project zenéjére éppen ezért a divatból kiment jazz-rock jelzőt tartom pontosabbnak. Ennek a virágzását a hetvenes években megélt irányzatnak Mathisen és Novak a legjobb hagyományait viszi tovább, a Weather Report, Mike Stern, Bill Evans (a szaxofonos) járta úton. Az elsősorban basszusgitárosként ismertté vált viking példaképe Jaco Pastorius, bőgőn pedig Niels-Henning Ørsted Pedersen. Jó lenne tudni Pedersen milyen hatással bírt bőgőjátékára, erre azonban sokat kell várni, mert a közeljövőben is basszusgitárosként fog színpadra lépni. A Project folytatja turnéját, de magyarok nélkül. A következő állomásokon Mathisen gitáros testvére Hans, és földije, a szaxofonos Petter Wettre játszik majd a formációban.


logo-cafe-budapest-2019.png

Vissza a hírekhez