JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2020. február 17.
JazzUp – Gerendás Ruben2020. február 13.
Lyle Mays halálára2020. február 11.
GOLDMUND ÚJ ÚTJAI2020. február 10.
SCOTT, A HÍDEMBER2020. február 07.
Tolstoy, Viktoria: Stations2020. február 04.
Oscar Pettiford (1922-1960)2020. február 03.
Jazz Grammy-díjak 20202020. január 27.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.

Hírek

Mi lett velük? – Dörnyei Gábor (London)

Gabit kb. 20 éve ismerem. Amikor a Magyar Rádióban dolgozott hetente többször is találkoztunk a 8. stúdió előtt. Aztán valahogy eltűnt. Hallottam Csepregi Gyulától, hogy Londonba költözött. És jó pár éve a ceglédi Dobos és Ütős Gálán láttam játszani a tHUNder Duo tagjaként. Éppen ideje volt jól kikérdezgetni… kvázi születésnapi ajándékként!

dornyei-gabor.jpg


1) Mikor és hol születtél?

1977. december 17-én születtem, a világ egyik leggyönyörűbb –és az általam azóta is erősen hiányolt- Szeged nevű városkájában.

Matek tagozatra jártam, úgyhogy könnyű kiszámolni, hogy ma, kedden lesz a 18-ik születésnapom. ;-)


2) Volt a családodban előzménye a zenélésnek?

Sajnálatos módon nem. Csalaádi mendemondákból tudom, hogy keresztapám néha önszorgalomból citerázott a verandán, vidéken.

Viszont a zene szeretét imádott Édesapámtól örököltem, aki jogász ember létére a világ legnagyobb zenerajongója volt, és az sem zavarta a folytonos zenehallgatásban és éneklésben, hogy zenei hallása mellett, már csak a ritmusérzéke hiányzott. Drága - szintén imádott - közgazdász Édesanyám az a családban, aki felismerhetően énekli a "Kiskarácsony, nagy Karácsony" dallamát. De meg van remény, hisz itt az utánpótlás, és a közel 3 éves Dörnyei Áron Gábor -aki rocksztár napszemüvegben a nappaliban délelőtt 11-kor - körbepakolja magát mindennel, ami üthető és rázható, valamint zongorázni is nagyon szeret. IMÁDJUK!!


image1-9.jpg


3) Mi volt az első hangszered?

A dobolás előtt én folyton csak énekeltem az óvodában. Mai napig sem tudom abbahagyni - énekeltem is több lemezen, többek között a Jazzpression harmadik lemezén, és saját „Drums, Music and Friend” című CD-men és DVD-men is (a Hunnia Records kiadásában). Mindig is ösztönös zenész voltam, a dallam és a ritmus volt, ami elsőként megfogott és legbelülről jött, mind amikor hallgattam, mind amikor előadtam.


4) Mikor váltottál dobra?

10 éves koromra mar teljesen megőrültem a dobolásért, és miután többszörösen hazalógtam az általános iskolából, hogy gyakoroljak a 20 perces nagyszünetben, és lyukasra püföltem az összes széket, kanapét, kartondobozból ragasztgatott vacak lábdobot és húsvéti locsolópénzből összespórolt úttörődobot, Édesanyám elvitt a szegedi Liszt Ferenc Általános Zeneiskolába, ahova nem vettek fel, mert lekéstük a felvételi határidőt és betelt a létszám. Én kitartottam, és végiggyakoroltam az évet. Majd következő évtől, 1990-től oda jártam elsősként a brilliáns Bedő Gábor tanítványaként. Amíg élek nem felejtem el, amikor először beléptünk a terembe és ott volt egy IGAZI DOBFELSZERELÉS, két nagy cintányérral! Azóta tudom, hogy az egy gyalázatos minőségű kelet-német Trowa dobcucc volt, csehszlovák Amati cintányérokkal, de nekem 11 évesen úgy tűnt, mintha beléptem volna a dob-mennyország kapuján.


5) Mikor kerültél Budapestre?

17 évesen Szendőfi Péter javaslatára kezdtem el Budapestre járni, aki Szegeden a Jate Klubban hallott kicsit dobolni az egyik dob-kurzusa előtt. Ekkor Ő azt mondta nekem, hogy Pestre kellene járnom, mert a tehetségem alapján profi dobos lehetne belőlem. Innentől kezdve 7-8 órát utaztam a másodosztályú vonaton Szegedről Budapestre oda és vissza minden héten (plusz a villamos, metró, trolibusz, meg a gyaloglás) egy-egy órás dobóráért.

Azóta hiszek az oktatás fontosságában. Egy jó mondat jókor, egy tisztelt oktatótól megváltoztathat egy fiatal, tehetséges ember teljes életét és pályafutását.


6) Pesten milyen iskolába jártál, és ki volt a dob tanárod?

Főleg Péterhez jártam magánórákra, ahol komoly alapossággal kielemeztük és tanultuk, amiket Ő New York-ban elsajátított a Drummer's Collective ösztöndíjasaként. Ez nekem 17 évesen óriási információ halmazt és lökést adott, a jazz és latin-amerikai ritmusokon át a fusion-ig és technikákig.

Rajta kívül még Szanyi János is felkarolt, akivel éjt-nappallá téve dob-videókat néztünk. (Nagyon fontos, hogy ő megismertetett nem csak "mainstream" ütősökkel, hanem kinyitotta a szemem ismeretlen, de fantasztikus arcok felé.)

Martonosi Györgynek is hálával tartozom, aki audiokazettákon keresztül bemutatta nekem a jazzóriások játékát, akiket azóta is csodálattal hallgatok, úgyis mint Tony Williams, Jack DeJohnette és Elvin Jones. Jeff "Tain" Watts-ról nem beszélve.


7) Milyen zenekarokban játszottál?

Megszámlálhatatlan zenekarban játszottam Magyarországon. Mindig is zenei sokszínűségre törekedtem, de a rengeteg pop-rock session munkát most kihagynám.

Szerencsésnek érzem magam, hogy pop/rock stílusú stúdió felvételeim közül sok arany- és platina lemez lett, és a Walt Disney-nek is készítettünk hangfelvételeket a Magyar Rádió 22-es stúdiójában. Ezek külföldön nagyon jól fizetett és magas presztizsű munkának számítanak. Mi Magyarországon pont megéltünk belőle.

Első komolyabb jazz zenekarom a Jazzpression volt, ahol kizárólag saját zenéket játszottunk Sárik Péterrel, Tóth Sándorral és Frey Györggyel. A hazain kívül nemzetközi mezőnyben is megmutatkoztunk, és a környező országokban is rendszeresen sikerrel szerepeltünk. Sosem jöttem rá, hogy mi lett azzal a zenekarral?

Binder Károly „Retropolis” című koncertjén/DVD-jén is szerepeltem, Borbély Mihállyal, Fekete-Kovács Kornéllal, Szőke Szabolccsal és Dés Andrással.

Többször volt szerencsém László Attilával, Oláh Kálmánnal, Lattmann Bélával, Orosz Zoltánnal, Lantos Zoltánnal, valamint Pleszkán Frigyessel, Vukán Györggyel és Berkes Balázzsal is játszani.

Drága szaxofonos Barátom - a néhai - Csepregi Gyula Hip-Bop zenekarában is játszottam klasszisokkal, Rátonyi Róberttel, Tóth Gyulával és Horváth 'Pluto' Józseffel az egykori Petőfi Csarnoktól - a jazzklubokon át - az összes komoly magyarországi jazzfesztiválon felléptünk.

Ezután következett a Magyar Rádióból kiebrudalt, majd Big Bandre bővített Studio 11 Ensemble, ahol Szakcsi Lakatos Bélától kezdve rengeteg igazi kiválósággal dolgozhattam. Óriási iskola volt, rengeteget tanultam belőle. Folyamatos filmfelvételek, CD-k, kottaolvasás, TV-showk, folyton topon és időben lenni, stb... Valószínűleg, ha a Jazzpression és a Magyar Rádiós munka nem szűnik meg közel egy időben, mai napig is Magyarországon élnék. Igaz előtte is motoszkált a fejemben a külföld gondolata, ma már nagyon hálás vagyok, hogy így hozta a sors.


8) Hány lemez készült Veled Magyarországon?

Nem tudok pontos számot mondani, de közel 100 lemezen biztos közreműködtem, és megszámlálhatatlan rádió és TV-felvételen. Több ezekből megvan nekem itthon, de sokból sosem kaptam kópiát…


9) Mikor határoztad el, hogy külföldre költözöl, és miért pont Londont választottad?

Amikor feloszlott a Jazzpression -Sárik Péter kilépésével- és megszűnt a Magyar Rádiós munka, akkor igaz, hogy én még bőven megéltem volna a pop-rock/stúdió, tanítás, fesztiválok, stb. munkáimból, de úgy ereztem, hogy az örökké imádott Magyarországon már egyszerűen nem tudok továbblépni a karrieremben. Az összes jazz/pop/rock/blues- és dob-fesztivalon felléptem már, mesterkurzusokat tartottam mindenütt, és bizony úgy véltem, hogy a lehetőségek szűkülnek, ahelyett, hogy bővülnének. 29 éves voltam ekkor, tele energiával és úgy gondoltam, hogy ha most nem adok magamnak egy sanszot, és nem próbálom ki magam nemzetközi viszonylatban, akkor lehet, hogy sohasem fogom. Számomra a bukás sosem volt egy opció. Ha valaha hazatérek, és otthon fogok élni, az azért lesz, mert hiányzik Magyarország és a családom, meg a barátaim. Szeretnék visszavonulni, és kicsit nyugodtabb életet élni. Meg hiányzik a magyar étel!!! HAHA. Persze biztos otthon sem tudnék nyugodni…

London mindig is elmondhatatlanul tetszett nekem. A patinás vöröstéglás épületek, a fekete taxik, és a piros telefonfülkék, meg a gyönyörű parkok... Persze ezek lehet, hogy csak álomképek voltak mozifilmekből, mégis úgy éreztem, sokkal realisztikusabban megvalósítható álmok, mint felülni egy repülőre és elmenni Amerikába… Én például a dobjaimmal az autóban vezettem ki Londonba, mivel tudtam, hogy senki nem fog itt engem szállítgatni, meg dobot sem szerettem volna kint vásárolni, hiszen 1995 óta egyre halmozódott a dobfelszereléseim száma, ami ma már dob-gyűjteménynek számít, és elérte a 25 komplett felszerelést! ;-)

Londonból minden lehetőséget megkaptam, hogy bejárjam a világot. Az USA-tól Kanadán át, Kínától Dél-Afrikáig utazom. Egész Európát körbeturnéztam, Skandináviától a Mediterránig. Többszörös európai és UK turné után, Oroszországot belevéve 2020-ban Ausztráliában is fellépek, tehát kilométer hiányom biztos nem lesz.

Egyébként 2016 óta angol állampolgár (is) vagyok.


10) Befogadott a brit zenész társadalom? Magyarul, zenélésből élsz?

Egész életemben zenélésből éltem. Ahogy fent le is írtam, nem volt könnyű indíttatásom Sőt mindenért nagyon-nagyon keményen megdolgoztam (mai napig is!), de büszke vagyok rá, hogy egész életemben zenélésből és zenetanításból éltem. Rendszeren fellépek a UK és Európa első számú jazzhelyein. Felléptem a Ronnie Scott's Jazz Club-ban, ezen kívül játszottam a London Jazz Festival-on és a London Latin Jazz Festival-on, a Canary Wharf Jazz és a Glastonbury Festival-on. Ezek tetejében folyton külföldre utazunk különböző angliai jazz és wold music formációkkal fesztiválokra.

Londonban megalapítottam saját dobiskolámat Harrow Drum School neven - ahol legjobb egyetemi tanítványaim tanítanak gyerekeket az én metódusom szerint- és privát dob-stúdiómban (Gabbey Road Studio) is fogadok haladó magántanítványokat. 8 éve vagyok az ICMP-London egyetem (The Institute of Contemporary Music Performance) tanára, ahol éppen most neveznek ki "ICMP-London International Drums Ambassador"-nak az egyetem nemzetközi dob-nagykövetének, az észak-amerikai sikereim alapján a Drumeo-n, a DrumChannel-en és a Modern Drummer Magazin-ban. Ezt a kinevezést a "Masters" fokozatú zenetanári diplomám is elősegítette, amit 2017-ben szereztem be a University of East London-on.

Ez persze nem volt mindig így... Amikor először megérkeztem Angliába több, mint 12 éve, minden áldott este jam session-ökre mentem a hét 7 (!) napján, hogy ismeretségeket, telefonszámokat és barátokat szerezzek. Ez egy felemésztő, iszonyatos energiával járó munka. Lehet, hogy aki beleszületik abba, hogy minden körülmény adott és mindenki körülötte ugrál, az nem is képes erre.


11) Kint hány CD készült, amin dobolsz?

Nem számoltam, de nagyon sok. Többek között a UK #1 Jazzwise Magazine főszerkesztőivel, Jon Newey-val és Mike Flynn-nel van egy közös zenekarunk a J-Sonics, akikkel rendszeresen koncertezünk fesztiválakon, klubokban és CD-t is adtunk ki. Valamint több, mit nyolc éve Andy Whitmore (Elton John, Eric Clapton, etc) legfelsőbb szinten jegyzett UK producer házi stúdió dobosa lettem, és gyakorlatilag az összes felvételére engem hív, stílustól függetlenül (jazz/pop/rock/blues).

Ezen kívül az idei évtől itthon a saját dob-stúdiómban is tudok már online-lemezfelvételeket készíteni. A múlt héten feldoboltam Charlie és a Takács Nikolas big bandes nótáit Pálinkás Gergely jazzgitáros újonnan megjelenő lemezére.


12) Mikor alakítottad meg a tHUNder Duo-t Horváth Kornéllal? Van már lemezetek?

Egészen hihetetlen, hogy már 15 éve, hogy megkerestem a világklasszis ütőhangszerest, Horváth Kornélt a tHUNder Duo gondolatával. Szerencsére igent mondott, és azonnal belevetettük magunkat a legmélyebb munkába. Minket nem érdekelt a sikert, meg hogy hány embernek fog tetszeni, amit játszunk -hiszen abszolút rétegzenéről beszélünk-, mi csak összedugtuk a fejünket és a legelvetemültebb zenei és ritmikai ötleteinket akartuk megvalósítani. A fogadtatás felejthetetlen volt! Úgy érzem, tényleg sikerült valami egyedi hangzás es ritmikai világgal előrukkolnunk. Eddig két DVD-nk jelent meg, az első a "tHUNder Duo with Dom Famularo" 2010-ben a Hunnia Records-nál, a masodik pedig a "tHUNder Duo 10" 2015-ben, amit a BMC-ben rogzitettünk (szerzői kiadás). Óriási öröm, hogy komoly európai fesztiválok után az USA-ban is turnéztunk. Nemzetközi szaklapok igen elismerően írtak fellépéseinkről, valamint több 5 csillagos DVD kritikát is kaptunk a külföldi sajtóban. Mindennek tetejében 2016-tól a négyszer Grammy-díjra jelölt amerikai gitáros, Stanley Jordan ritmusszekciójaként funkcionálunk - a chilei basszusgitáros Christian Galvez-zel kiegészülve - akikkel Dél-Ameikától (Santiago & Concepcion Jazz Festival Headliners), Afrikán át, első számú fellépőként tudtunk megjelenni számos elismert fesztiválon.


13) Milyen sűrűn jársz haza?

Sajnos nagyon ritkán...vagy csak munka ügyben, vagy pirosbetűs ünnepekkor, hogy lássam szeretett családomat. Ezen szeretnek változtatni!

Például tervezgetem egy Dörnyei Gábor Dob-tábor megvalósítását a nyáron. (Persze ez is munka! HAHA!) Itt szeretnék valamit visszaadni a tapasztalataimból és a nyugat-európai szemléletből a magyar tanulóknak és fiatal dobosoknak. Egy kis inspirációt adni a jövőre nézve.


14) Legközelebb mikor jössz?

Óriási örömünkre a zseniális Stanley Jordan Quartet-jével fellépünk (Stanley Jordan, Horváth Kornél, Christian Galvez & Dörnyei Gábor) a 2020-as Budapesti Nyári Fesztiválon a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon 2020. június 28-án. Jegyek már kaphatók és nagyon szeretnénk mindenkit ott látni, aki szereti a jazz-t!


15) Sok sikert a kinti életedhez!

Nagyon köszönöm az interjút, és megyek tovább. Ahogy eddig is, továbbra is gyakorolok -amennyit időm engedi-  és próbálok a legjobb művész és ember lenni, ami tehetségemből és körülményeimből kitelik.

Kis felsorolás az online elérhetőségeimből:

www.gabordornyei.com

https://www.facebook.com/DornyeiDrums/

https://www.instagram.com/gabordornyeidrums/


És ha esetleg videó is mehet a cikkhez, akkor ezt is lehetne Stanley Jordan-nel:

https://www.youtube.com/watch?v=HYD4k7O0wHs


Dörnyei Gábor a Drumeo-n Kanadában:

https://www.facebook.com/jared.falk.drummer/videos/1205584909455916/


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez