JazzMa

Friss Hírek

A Mester2022. május 18.
Nagy Emma: Synced2022. május 14.
Makovics Dénes 60!2022. május 12.
XV. BODAJKI JAZZ TÁBOR2022. március 22.

Hírek

Bán György hangszerkészítő népi iparművész, a népművészet mestere - A zenész legeslegjobb barátja – a hangszerész – VII. rész

Ezúttal a jazz fő sodrától kissé távolabb álló, de mégis kapcsolódó népi hangszerkészítő volt az interjúalanyom, Bán György.

46 éve készítettem az első furulyámat bodzafából, ahogyan régen a pásztoraink is. Sokáig csak hobbiból faragtam őket. Igazi fejlődés akkor kezdődött a hangszerek minőségében, amikor zenészekkel kerültem kapcsolatba. A 46 év alatt nagyon sok tapasztalat és tudás gyűlt össze, ez a folyamat még most sem állt le. Szívesen fogok új hangszer építésébe. Történelmi hangszereket, más népek hangszereit is szívesen rekonstruálom. A hangszerek nagy részét különböző gyümölcsfákból készítem. Hangolásuk különböző, a megrendelők igénye szerint.”

http://www.banhangszer.com/


ban-gyorgy-az-elso-furulyajaval-amit-46-eve-keszitett.jpg


1. Kedves Gyuri, hogyan lettél hangszerész?

A családban senki nem volt zenész. Az általános iskolában fedezett fel egy tanárnő, mert az átlagosnál jobb volt a hallásom és az énekhangom is, és rábeszélt, hogy jelentkezzek zeneiskolába. Klarinéton tanultam, de csak 3 évig, mert közben elkezdtem versenyszerűen futni, és együtt a kettőt nem ment.

De idővel egyre jobban hiányzott a zenélés és a hangszer. Egerben egy népművészeti vásárban vettem egy könyvet, Manga János népi hangszerekről szóló könyvét. Ebben le volt írva, hogy hogyan készítették a pásztorok a furulyájukat bodzafából. Ennek alapján az első furulyámat 1976-ban készítettem, én is bodzafából, még mindig megvan. Tejesen autodidakta módon tanultam meg a hangszerkészítést, nem volt mesterem.

Kikísérleteztem, hogy hol kell a lyukakat fúrni, hogy megfelelően szóljon a furulya. Először csak hallás után készítettem, nem volt műszerem a bemérésre.

Később találkoztam egy volt zeneiskolás társammal, aki fuvolista lett, zenetanár. Ő mutatott pár olyan furulyát, amit Rab István bácsi, egy öreg pásztor készített Tiszaroffon, ezeken már voltak megközelítően pontos méretek. Ezeket leírtam, így már nagyjából pontosak voltak a hangszerek.

Amikor viszont zenészekkel kerültem kapcsolatba, ők megmondták, hogy milyen típusú, milyen hangolású furulya kell, és annak pontosnak kellett lenni.

Később szintén egy zeneiskolai kapcsolat révén megismertem a furulyafajtákat, az erdélyi furulyákat, a dunántúliakat és a dudát. Különböző duda alkatrészeket készítettem például Csoóri Sándornak és a Muzsikás együttesnek is.

Aztán megindult a dolog, sok zenésznek készítettem duda alkatrészeket és furulyákat. Egy ideig dolgoztam még a hangszerkészítés mellett, de közben furulyákat készítettem és jártam a vásárokat. 1983-ban kezdtem árulni a hangszereket.

1987-ben Debrecenben hirdettek egy népi hangszerkészítő pályázatot, erre elküldtem két hangszert, ott lezsűrizték, és megnyertem a fődíjat. Egyiknek egy dunántúli hosszúfurulyát küldtem be. Ezt úgy készítettem, hogy egyszer voltunk egy Kodály kiállításon, ahol ki volt téve egy ilyen hosszúfurulya, amit a népdalgyűjtés közben adtak Kodály Zoltánnak. Megkérdeztem, hogy megmérhetem-e, és a szervezők felhívták Kodály özvegyét, és Ő megengedte, hogy megmérjem. Az alapján készítettem azt a díjnyertes hangszert.

Ezután rögtön 200 darab ónöntéses furulyát rendelt tőlem a Triál, ezt már munka mellett nem tudtam megcsinálni, úgyhogy felmondtam, és azóta csak ezzel foglalkozok. Folyamatosan küldtem zsűriztetni a hangszereket, így népi iparművész is lettem.

2. Milyen hangszereket készítesz?

Furulyákat, erdélyi, felvidéki, dunántúli furulyákat, kettős furulyákat, pentaton furulyát, blockflötéket, dvojnicét (szerb kettősfurulya), tilinkót, pánsípot, moldvai és bolgár kavalt különféle hangolásban, okarinát, fuvolákat, pl. barokk fuvolát, reneszánsz fuvolát, azt is több féle hangolásban, de japán fuvolát, sakuhacsit is. Azt nagyon nehéz megfújni.

ban-gyorgy-keszitette-ontott-furulyak.png

3. Milyen ismert zenésznek készítettél már hangszerjavítás kapcsán?

Elsősorban természetesen népzenészeknek, de a jazzisták közül Dresch Mihálynak, Borbély Mihálynak, Szabó Zoltánnak, Szokolai Dongó Balázsnak is készítettem már hangszert. Az általam készített hangszereket forgalmazza a Folkart és az Ethnosound is. Külföldről is vannak rendelések. Franciaországban van egy hangszerkészítő fesztivál, egy középkori vár udvarán, ezen már 15 alkalommal vettem részt, idén is megyek.

4. Van, aki tovább viszi a tudást?

A nagyobbik fiam András is besegít a munkába időnként, de a kisebbik fiamat, Bendegúzt nagyon érdekli a dolog, már készített is egy kis klarinétot önállóan.

5. Mi az, amire oda kell figyelni ezeknél a hangszereknél?

A fa hangszereknek jót tesz a lenolajjal való kezelés, a klarinétnak is, felfrissül tőle a hangjuk. Másrészt a lenolaj megkeményedik, és kizárja a vizet.

Köszönöm az interjút!

Vissza a hírekhez