JazzMa

Friss Hírek

Orbit: In-Visibility2023. január 17.

Lemezpolc kritika:
Bágyi Balázs - Satie in Jazz

Bágyi Balázs: Satie in Jazz 2021. szeptember 17., Gáspár Károly

bagyi-balazs-satie-in-jazz.jpg

Bágyi Balázs - Satie in Jazz (Tom-Tom Records)


„A nagy találkozás”

Ma (2021.09.17.) jelenik meg hivatalosan a Tom-Tom Records gondozásában a Bágyi Balázs New Quartet (BBNQ) új albuma, a „Satie in Jazz”. A zenekarvezető jóvoltából lehetőségem nyílt a CD premierje előtt betekintést nyerni a lemez tartalmába (köszönet érte!), így aztán máris jelentkezem, hogy beszámoljak élményeimről a JazzMa.hu kedves Olvasóinak.

Bágyi Balázs dobos, zeneszerző rendkívül energikusan működteti zenekarát, sokat koncerteznek, és lemezzel is gyakran jelentkeznek. A legutóbbi, „2020” címet viselő korong után, most Balázs a zseniális francia komponista, Erik Satie (1866-1925) darabjaiból, és saját szerzeményeiből állította össze az album repertoárját.

Mielőtt belekezdenék a lemez elemzésébe, természetesen nézzük, kik alkotják a BBNQ-t!

Igen illusztris társaságról beszélünk, hiszen Bágyi Balázs dobjátéka mellett „Soso” Lakatos Sándor szaxofonozik, Oláh Dezső zongorázik, és Oláh Péter bőgőzik.

Satie-t nevezhetjük poszt-impresszionista szerzőnek, akinek zenéjére hatással voltak -többek között- kortársai, Ravel és Debussy művei, de Tőlük függetlenül, teljesen egyéni, néhány hang után felismerhető, csodás univerzumot teremtett.

A jazzisták világszerte rengeteg olyan anyagot készítettek már, melyek Bach, Mozart, Beethoven, Bartók -és még folytathatnám a sort- életművének egy-egy szeletét dolgozták fel, de jómagam még nem találkoztam olyan jazz stílusú koronggal, ami Satie ihletettségű volna, így aztán előfordulhat, hogy a „Satie in Jazz” az első ilyen jellegű lemez. Ha tévednék, elnézést kérek!

A korongon három Satie darab Bágyi Balázs által készített átdolgozása hallható; ezek a „Gymnopedie I.”, a „Gnossienne I.”, és a Gnossienne III.”.

A fentieken kívül szintén három Bágyi melódia csendül fel, a „Satie and Me”, a „Repetition I.”, no meg a „Repetition II.”. Sőt, a „Satie and Me” a zenekari változata mellett, utolsó „track”-ként Bágyi Balázs szóló zongora előadásában is megszólal! Teszem hozzá, remekül!

Az eredeti Satie munkákhoz Bágyi a lehető legnagyobb ízléssel és tisztelettel nyúlt hozzá. Zenekarra hangszerelve is tisztán, felismerhetően hallhatjuk a mesés dallamokat, hogy aztán a témákhoz jól passzoló improvizációs körökben szólózzanak, teljesedjenek ki a jobbnál-jobb művészek.

A Bágyi kompozíciók zseniálisan tagozódnak, simulnak, illeszkednek Satie világához! Balázs átszellemülten, Satie-vá lényegülve írt zenét. A két „Repetiton” esetében -bevallom őszintén- először azt hittem, hogy általam nem ismert Satie darabokról van szó, de a „Satie and Me”-t is csak a címe „árulta el”.

„Soso”-ról, Dezsőről és Petiről szintén csak a legnagyobb elismeréssel tudok beszélni, hiszen újra megmutatták, hogy a hazai jazz szcéna kincsei, ékkövei.

A „Satie in Jazz” négy felső kategóriát képviselő jazz-művész nagy találkozása a zenetörténet egyik géniuszával. Itt a bizonyíték, hogy a jó zene örökérvényű, és minden korszakban helye van!

Ui.: No és helye lesz szeptember 23-án az Opus Jazz Clubban is, ahol 20:00 órától „Satie in Jazz” lemezbemutató koncertet ad a Bágyi Balázs New Quartet!


Bágyi Balázs New Quartet: Satie in Jazz (Tom-Tom Records 2021)

1. Satie and Me

2. Gymnopedie I.

3. Gnossienne I.

4. Gnossienne III.

5. Repetiton I.

6. Repetition II.

7. Satie and Me (piano version)


Bágyi Balázs – dob, zongora (7)

„Soso” Lakatos Sándor – szaxofonok

Oláh Dezső – zongora

Oláh Péter – bőgő


Vissza a lemezhez