JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

Bemutatkoznak a JazzMa.hu munkatársai – Dr. Sümeghy László

A www.jazzma.hu munkatársait bemutató sorozatunk mai vendége: Dr. Sümeghy László. Laci több mint 6 éve dolgozik nekünk! Első anyaga 2011. október 17-én jelent meg nálunk: https://www.jazzma.hu/hirek/2011/10/17/kiegeszites-stan-getz-koncertjehez/

dr-sumeghy-laszlo.JPG


1) Mikor és hol születtél?

1955-ben születtem Budapesten.


2) Mikor kezdtél jazz-zel foglalkozni?

A „foglalkozni” szó egy kicsit túlzás, egyszerűen csak szeretem ezt a műfajt, ami nálam együtt jár ilyen koncertek látogatásával, lemezek gyűjtésével és a témával kapcsolatos könyvek, újságcikkek olvasásával.

1973-74 körül a középiskola után kialakult egy baráti társaságom, akikkel a nívós rock zenén továbblépve elkezdünk járni jazzkoncertekre. Egyrészt más zene és jó buli volt, másrészt kapaszkodót nyújtott az akkoriban csúcspontján lévő jazz-rock-nak, ma már inkább fusion-nek nevezett irányzat. Jártunk koncertekre a Petőfi Sándor utcába, a Marczibányi térre, az Erkel Színházba. A magyar zenészek koncertjei után először amerikai világsztárt, Stan Getz-et az Erkel Színházban láttam, hallottam 1974-ben (máig nagy kedvencem). 1977-től kezdünk járni a vidéki fesztiválokra, Debrecenbe, Nagykanizsára, Szegedre, Székesfehérvárra. Az első vidéki fesztiválom a máig felejthetetlen 1977-es debreceni volt, a MUMPS-szal, Eberhard Weber-rel, Tony Scott-tal. Olvastam a Jazz Forum-ot, Pernye András és Gonda János jazzkönyveit, voltam Gonda János jazztörténeti előadásán, stb… Valahogy így kezdődött.


3) Mikor költöztél Budapestre?

Esetemben ez a kérdés nem releváns, én mindig Budapesten laktam, tanultam, dolgoztam, illetve most is lakom és dolgozom.


4) Milyen stílust/stílusokat kedvelsz?

A nagy kedvencem az 1956-68 közötti időszak jazz zenéje, ez tulajdonképpen a stílust is megadja, ebből alakult ki a manapság modern mainstream jazznek nevezett irányzat. Mindemellett a swing-től, a fusion jazzen át a free-ig minden érdekel, persze a swing ne legyen szimpla tánczene, a fusion pop-rock, a free pedig nagyon elvarázsolt.


5) Mikor kezdtél jazzlemezeket gyűjteni? Jelenleg hány LP-d és CD-d van?

Talán 13 éves koromban kezdtem a lemezeket gyűjteni, először persze beat zenét.

Ezeket a lemezeimet a 70-es évek közepén lecseréltem jazz lemezekre, elsősorban kelet-európai kiadású lemezekre, ezek között voltak kelet-európai zenészek lemezei éppúgy, mint Amiga, Supraphon, Melodia kiadású licence lemezek. Igyekeztem a hozzáférési és pénzügyi nehézségekből erényt kovácsolni, aminek eredménye egy viszonylag nívós és teljes lengyel, csehszlovák, NDK-s gyűjtemény lett. Az első két jazz lemezemet a Lengyel Kultúrában vettem minden háttér ismeret nélkül. Mindenesetre jól beleválasztottam, mivel a Zbigniew Namysłowski „Winobranie” és a Michał Urbaniak „Live” LP-ket vásároltam meg.

A CD korszak beköszöntével megnyílt a lehetőség (vagy legalábbis én úgy gondoltam) szinte minden, addig nem beszerezhető kiadvány CD változatának begyűjtésére. Ezek után az összes bakelit/vinyl lemezemet lecseréltem CD-re. A váltás eredményeként erősen háttérbe szorultak a kelet-európai kiadványok és túlsúlyba kerültek az amerikai előadók CD-i. Az utóbbi években nagyon dolgozom azon, hogy újra begyűjtsem - most már CD-n - a korábban nagyon kedvelt kelet-európai kiadványokat. A lengyel lemezekkel már egészen jól állok, az első két lengyel CD-m megegyezett az első két bakelit jazzlemezemmel.

Az előbbiekből következően jelenleg van egy Rhoda Scott LP-m és kb. 30 darab komolyzenei LP-m, amit a szomszédok lomtalanítás céljára szántak, de én inkább eltettem ezeket (a többségük sose volt lejátszva). Viszont ilyen forrásból van még három Vogue kiadású EPL-em (45-ös fordulatszámú hosszanjátszó kislemez) is, amely már jazzlemez kategóriába tartozik (Sidney Bechet, Teddy Buckner, Golden Gate Quartet). Lejátszóm sincs már ezekhez a lemezekhez, csak úgy eltettem őket.

CD-ből úgy 5 méternyi gyűjteményem van, ezek között vannak rádióadásokból lementett koncert felvételek is.


6) Hol jelent meg az első cikked?

A kérdés gondolom a jazz tárgyú cikkekre vonatkozik és a válasz nagyon egyszerű. Én csak a JazzMa.hu részére szoktam alkalmanként cikkeket, beszámolókat írni. Más irányú megkeresésem soha nem is volt, igaz soha nem is kerestem ilyen lehetőséget.


7) Szerinted azóta hány publikációd jelent meg napjainkig?

10-20 közé becsülöm a JazzMa.hu részére írt visszaemlékezéseim, koncert beszámolóim számát. (Ha valaki beírja Dr. Sümeghy László nevét a JazzMa.hu keresőben, akkor 22-öt jelöl a számláló! – A szerk.)


8) Hogyan kerültél kapcsolatba a JazzMa.hu-val?

Ahogy a fentiekben írtam, az általam először látott, hallott amerikai jazz világsztár Stan Getz volt az Erkel Színházban 1974-ben. A „Világsztárok Magyarországon” rovatban olvastam Márton Attila visszaemlékezését a koncertről és írtam egy levelet a JazzMa.hu-nak, mivel úgy éreztem, hogy van néhány további archív dokumentumom és némi saját emlékem is, amivel talán kiegészíthető a megjelent cikk. Ezután kért meg a főszerkesztő további írások készítésére.


9) Eddig milyen tipusú cikkeid láttak napvilágot Magyarország piacvezető jazzfelületén?

Visszaemlékezések a „Világsztárok Magyarországon” rovatban debreceni, nagykanizsai, szegedi fesztiválokról, Erkel színházi koncertekről, valamit néhány koncertbeszámolóm (pl. Vijay Iyer Zeneakadémián tartott koncertjéről).


10) Ha a szigorú főszerkesztő (it's me, you know!) engedélyezné, lenne-e kedved valami újdonsággal jelentkezni 2018-ban?

Nem gondolkoztam ezen, ha van ötletem jelentkezni fogok.


Vissza a hírekhez