JazzMa

Friss Hírek

MAKOVICS JAZZ HÍRNÖKEI2018. szeptember 24.
A HIT DIADALA2018. szeptember 23.
Herold Péter: All That I Am2018. szeptember 22.
JazzUp - Klausz Ádám2018. szeptember 22.
KÖRSÉTA A JAZZMÚZEUMBAN2018. szeptember 20.
PARÁDÉS VISSZATÉRÉS2018. szeptember 17.
KÁOSZT IGÉRT, BÉKÉT HOZOTT2018. szeptember 14.
GITÁRFENOMÉN A BJC-BEN2018. szeptember 13.
Jazz az árkádok alatt2018. szeptember 10.
SZÜLETÉSNAPI JAZZÜNNEP 2018. szeptember 04.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Hírek

Virtuális Hatások - Viktor Haraszti és a 360 fok

Haraszti Viktor Magyarországon született, de középiskola után már Hollandiában kezdte az egyetemet, és azóta is ott él. Fúvós hangszereken játszik, mint szaxofon, klarinét, fuvola, EWI. Emellett zeneszerző és tanár. Új projektje a ViO 360°, ami igazán látványos és hamarosan megtudjunk, mit is jelent. A ViO contemporary és jazz fusiont játszik, de ami az újdonság, hogy az élő jazz zene felvételt egy 360 fokban látó kamerával veszik fel, amihez utána látványos grafikai elemeket kapcsolnak, így a videóban nem csak a zene élvezhető, hanem egy kreatív grafikus segítségével, képi hatások, mozgások is lekötik a nézőket, így több művészeti ág is összekapcsolódik, hogy együtt hassanak több érzékszervünkre.

Jazzma: Röviden elmondod, hogy kerültél Hollandiába, és miért épp oda költöztél?

Viktor Haraszti: Hollandia az teljesen véletlenül jött a képbe. Édesanyám egyik régi barátnője, aki klasszikus zongorista, ott telepedett le. Egyik alkalommal, amikor meglátogatott minket, szóba jött, hogy szeretnék továbbtanulni jazz zenei szakon. Elmondta, hogy Hollandiában a jazz tanításnak és a jazz zenének komoly kultúrája van és hát ez felkeltette az érdeklődésem, gondoltam talán megér ’’egy’’ próbát, hát három lett belőle! Harmadik próbálkozásra 2000-ben felvettek Zwolle város konzervatóriumának jazz szaxofon szakára. Itt 2 évig tanultam, majd sikeresen átjelentkeztem Utrecht városának a konzervatóriumába, ahol pedig 2005-ben cum laude lediplomáztam. Ez az egész folyamat a tanulás és a kinti élet és egyéb személyes körülmények aztán ahhoz vezettek, hogy végülis Utrechtben telepedtem le. Hát ez lenne a nagyon tömörített, rövid változat!

Persze ez az út egy sokkal komplikáltabb, hosszabb lélegzetű folyamat volt, rengeteg viszontagsággal tarkítva.

harasztiviktor4.jpg

Jazzma: Nem sokat hallottunk itthon rólad, mi ennek az oka?

Viktor Haraszti: Én 21 éves koromig klasszikus klarinétos voltam a Bartók Béla konziban végeztem, tehát elég későn kezdtem az úgy mond ’’könnyű’’ műfajt. Miután váltottam a szaxofonra, az első pár évben még a hangszer alapjait kellett tanulnom, ezért még nem volt módom komolyabb, ismertebb zenekarokkal dolgozni. Inkább a vendéglátózás volt, amit űztem egy ideig, még az akkori Maxim Varieté zenekarába is bekerültem, mint kísérőzenész. Mivel ez idő tájt a jazz zenei tudásom még eléggé gyerekcipőben járt, inkább pop és rock zenei produkciók réven tettem szert ismertségre a szakma egy részében, ilyen volt például a Szerda Délután zenekar és a D. Nagy Lajos és a Frakció. Utána pedig már mentem is külföldre.

Jazzma: Próbálod a hazai zenészekkel is tartani a kapcsolatot?  Kik a zenésztársaid kint?

Viktor Haraszti: Amennyire lehetséges, főleg régi zenész barátaimmal, tanáraimmal. Többek között Vermes Gábor zseniális basszusgitáros barátommal, akit már több mint 20 éve ismerek, Szabó Marci gitáros, producer barátommal, Kiss Attila jazz gitárossal, Elek Istvánnal - aki annak idején megtisztelt azzal, hogy növendéke lehettem és fel tudtam készülni a felvételimre - csak hogy említsek párat. Sokakat később a kivándorlásom után ismertem meg, és azóta is tartjuk a kapcsolatot. Ez egy organikus folyamat. Zenészként mindig összehoz valakivel a sors itthon vagy külföldön egyaránt.

A most elkészült ViO 360 session felvételen nagy múltú holland zenészekkel sikerült együtt játszanom,

Remco van der Sluis (dob), egy igazi legenda a hazájában, csak egy pár név a listáról, akikkel együtt dolgozott: Jan Akkerman, Roy Hargrove, Deborah Carter, Steve Lukather, Panchito, Amina Figarova.

Edgar van Asselt (Rhodes piano, Hammond) egy igencsak sokoldalú jazz zongorista: Jorge Vistel, Philip Harper, Edgar van Asselt trio

és Taco Nieuwenhuizen (basszusgitár), szinten sokat megélt stúdió zenész és tanár, ismert zenekara a Tocar és a Carezza quartet.

harasztiviktor2.jpg

Jazzma: Hogyan jött az ötlet egy 360° (fokos) videó koncepcióhoz?

Viktor Haraszti: Hát ez tulajdonképpen a költségvetéssel kezdődött. Amikor kiszámoltam, hogy mekkora összegre lenne szükségem ahhoz, hogy egy igazán profi videós stábbal tudjak együtt dolgozni, kamera, rendező posztprodukció stb.,- elrettentem. Mindenképp szerettem volna egy olyan videót létrehozni, ami a zenével nagyon harmonizál és valami új és kreatív vizuális világban él. Ez erősen késztetett arra, hogy minden kreatív energiámat felhasználva, kilépjek a komfortzónámból és minden lehetőséget megfontoljak. Fogalmam se volt róla, hogy ez hova fog vezetni, hát most már van!


Jazzma:  Mi a különleges a 360° (fokos) videó-technikában?

Viktor Haraszti: A koncepció nagyon egyszerű. Képzeljünk el 4 kamerát, ami 4 ellentétes irányba van felszerelve - egy pontból - és egyszerre egy időben vesz fel. Ezeket a képeket aztán egymáshoz fűzve egy speciális program segítségével 360 fokban lehet visszanézni. Sokan összekeverik a Virtuális Valósággal a 360°-os videót. A különbség csak annyi, hogy a Virtuális Valóságban a képen belül is tudsz mozogni, míg 360°-ban csak körbenézni tudsz, de elmozdulni már nem. Mindkét esetben egy VR szemüveggel tudod a legoptimálisabban megnézni a videót, ami által totális szabadságot élvezhet a néző abban, hogy mit merről és mikor akar figyelemmel kísérni.

Egy igazi technológiai forradalom előtt állunk, csak idő kérdése és ez igencsak meg fogja változtatni a videózás, filmnézés és zenehallgatás világát. Ez egy megállíthatatlan folyamat.

harasztiviktor3.jpg

Jazzma: Nem gondolod, hogy a vizuális világ elterelheti a hallgatók figyelmét a zenéről?

Viktor Haraszti: Ez természetesen lehetséges, de ez az életben is így van, nemigaz?

Azzal, hogy mit kezdünk a szabadságunkkal, az már egy másik kérdés. A választás lehetősége itt is meg van adva, ha valaki a zenére akar koncentrálni és csak bizonyos képi világot akar követni, természetesen ugyanúgy megteheti ezt.

Mint már mondtam, a világ változni fog, ha tetszik, ha nem, éppen ezért fontos, hogy mi művészek hogyan éljük ezt meg. Sikerül-e az általunk fontosnak tartott értékeket belecsempészni, átvinni ebbe a ’’rideg’’ digitális világba anélkül, hogy ezek ne vesszenek el. Nálam a zene még mindig az első helyen áll, és a többi - hogy egyszerűen fogalmazzak - csak hab a tortán!


Jazzma:   Mesélj egy kicsit a zenekarról, hogyan sikerült megtalálni a közös hangot?

Viktor Haraszti: Tavaly év végén kezdtük el a közös munkát és a próbákat. Igen gyorsan haladtunk, mivel mindegyikünknek volt már a fusion jazz műfaján belüli múltja. Ezenkívül volt egy nagyon jól elkészített és meghangszerelt demo felvételem is a zenéről. Tulajdonképpen csak le kellett játszanunk, ami már meg volt komponálva. Azt hiszem, az igazi kihívás az az volt, hogy meglegyen az a hangzásvilág és hozzáállás, ami a zenéhez kellett. Néha a játékunk során izgalomba tudunk jönni, és olyan dolgokat akarunk játszani, ami egyfajta önelégültséghez vezet. Ez nem mindig adhat valami pluszt a zenéhez, inkább mínuszt. Ezért megpróbáltam úgy vezetni a zenekart, hogy mindig inkább a zene szelleme érvényesüljön az egónk felett. Azt hiszem, hogy ez a felfogás a felvétel napjára nagyon jól be tudott állni és hallhatóvá tudott válni a zenében.

harasztiviktor5.jpg

Jazzma: Amikor megnézi valaki ezt a jazz világában még kuriózumnak számító videódat, arra számít, hogy hasonló képi világot fog a koncerten is látni. Készültök ilyesmire, esetleg VR szemüveggel is?

Viktor Haraszti: A videó készítése közben jöttem (jöttünk) rá - Szűcs Balázs barátommal; aki egy zseniális fotográfus, és akinek a fantasztikus munkája nélkül ez a project nem jöhetett volna létre arra - hogy itt még sok olyan művészi lehetőség is feltárulhat, amit esetleg akár élőben is érdemes lenne megvalósítani. Ha a lehetőségek adva lesznek, akkor én mindenképpen nyitott vagyok egy élő vizuális koncepció kialakítására. Erről még nem tudok egyelőre konkrétumot mondani, legyen ez meglepetés!

Jazzma:   Mik a közelebbi és távolabbi terveid?

Viktor Haraszti: A session, amit felvettünk 4 videót tartalmaz, szóval még hátra van további háromnak a premiere. Először ezeknek a megjelentetését szeretném befejezni, és mialatt ez zajlik, a fellépések szervezésére is szeretnék koncentrálni, hiszen élő zenélésről van szó, ami még mindig a legközvetlenebb kommunikációs forma. Ezt sem egy videó, sem a Virtuális Valóság nem tudja visszaadni, remélhetőleg még sokáig! Itt vagyunk megtalálhatóak: http://viomusic.art/, https://viomusic-art.bandcamp.com/

harasztiviktor1.jpg

Köszönöm az interjút, várjuk a hazai koncertedet.

Vissza a hírekhez