Magyar jazzmuzsikus szülők és zenész gyermekeik – 22. rész: Kathy Horváth Lajos + Kathy Horváth Ildikó Sulamit + ifj. Kathy Horváth Lajos
A januárban indult új sorozatomban a magyar jazzmuzsikus szülőket (ha még élnek…) és zenész gyermekeiket kérdezem kéthetente csütörtökön.
3 hete elküldtem az alábbi kérdéseket e-mailben Kathy Horváth Lajosnak, mivel Lali nem válaszolt feleségemet kértem meg, hogy írjon Ildikó Sulamitnak, aki meg is tette ezt Messengeren. Mobilon beszéltem a családfővel, aki megígérte, intézkedik. Mivel nem történt semmi, felhívtam Lali feleségét, Ildikót, aki beszélt a lányával, hogy hívjon fel mobilon. Ildikó Sulamit fel is hívott, és megadta az e-mail címét, hogy oda küldjem a kérdéseket. Hát oda küldtem. Ildikó Sulamit a múlt hét hétfőn felhívott, hogy megkapta a kérdéseket, napokon belül küldi a válaszokat, amik azóta sem jöttek meg. Tovább nem várok!
Az alábbi kérdéseket küldtem nekik:
Lali: Te zenész családból származol. De hogy lett az őseid neve Patkány? Apukádat viszont Kati-nak hívták. Miért?
Lali: Mikor kezdtél hegedülni?
Lali: Milyen zeneiskolákba jártál, és ott kik voltak a hegedű tanáraid?
Lali: Hogy kerültél kapcsolatba a jazzel? Kikkel játszottál jazzt?
Lali: Hogyan ismerkedtél meg Cziffra Györggyel? És hogy kerültél ki Franciaországba?
Lali: És Herbie Hancock-kal hogy futottál össze?
Lali: Mikor jöttél haza Franciaországból?
Lali: Zenészként azóta mi minden történt veled?
Lali: Eddig hány lemezed jelent meg?
Lali: Mikor fedezted fel, hogy Ildikó Szulamit lányod nagyon tehetséges?
Ildikó Szulamit: Te hogy emlékezel erre?
Ildikó Szulamit: Mi volt az első hangszered? Mikor váltottál hárfára? Kik voltak a hárfa tanáraid?
Ildikó Szulamit: Hol szoktál fellépni? Mostanában szólóban játszol?
Lali: Mikor fedezted fel, hogy Lalika fiad nagyon tehetséges hegedűs?
Lalika: Te erre, hogy emlékszel?
Lalika: Milyen zeneiskolákba jártál, és ott kik voltak a hegedű tanáraid?
Lalika: Mostanában hol szoktál fellépni?
Lali-Ildikó Szulamit-Lalika: És arra emlékeztek, hogy egyszer felléptettelek benneteket a 6. stúdióban a Klasszikus és jazz sorozatomban?
Lali-Ildikó Szulamit-Lalika: Mostanában nem szerveztek hasonló családi koncertet?
A családfőről a BMC weblapján találtam részletes életrajzot:

Kathy Horváth Lajos (1952) híres zenész családban született: édesapja, id. Kathy Horváth Lajos és nagybátyja, Horváth Sándor a negyvenes-ötvenes évek legnépszerűbb jazzgitárosai közül valók.
A kis Kathy Horváth ötéves korában kezdett hegedülni, de hamarosan rákapott az otthonában hallott többi hangszerre is: a zongorára, a gitárra, a hárfára és a cimbalomra. Elképzelhetetlennek tartotta, hogy az egyiken jobban játsszon, mint a másikon, s ehhez az édesapjával és cimbalmos bátyjával vívott "hangszerpárbajok" csak fokozták az ösztönzést.
Az OSZK Zenei Stúdiójában folytatta tanulmányait. Csajkovszkij, Brahms és Paganini hegedűművei mellett a jazzből, a cigányzenéből és abból a fajta vendéglátóipari muzsikálásból merített ihletet, amelyre a műfajok összegzése volt jellemző. Így került kapcsolatba Cziffra György zongoraművésszel, aki - például id. Kathy Horváth Lajossal - maga is hosszú éveken át játszott az Arizona lokálban.
A kortárs - fúziós és free - jazz előadójaként a hetvenes évek kezdetén, többek között a zongorista Szakcsi Lakatos Béla és Szabados György, a gitáros Babos Gyula, a dobos Jávori Vilmos és Kőszegi Imre, valamint a szaxofonos Ráduly Mihály társaságában vált ismertté, a Rákfogó, a Ráduly, a Szakcsi és a Szabados együttesekben.
A nemzetközi free jazz színtéren is kimagasló Szabados György „Az esküvő” (Hungaroton, 1974) című műve volt az első lemezfelvétel, amely rögzítette Kathy Horváth Lajos egyéni játékát, s amely a kortárs zene és az avantgárd jazz összefonódásának kiemelkedő produktuma azóta is. Ezektől az évektől mindmáig Bartók, Boulez, Schönberg, Ligeti, Kurtág, Lutoslavski, Penderecki, Sztravinszkij, Eötvös művei jelentik Kathy Horváth számára az inspirációt.
1976-ban a Cziffra György Alapítvány ösztöndíjasaként a Párizs melletti San Lise-be került.
Előbb Ivry Gitlis növendéke lett, akinek a hegedűjátéka mindmáig meghatározó élmény számára, majd miután Cziffra György bemutatta Yehudi Menuhinnak, a mester tanítványának, 1985-ben pedig tanársegédjének választotta. 1983-ban Kathy Horváth a Menuhin rendezte Bartók Emlékverseny I. díját nyerte meg. Párizsi évei alatt - az ott élő - klarinétos-szaxofonos Seffer Józseffel (Yochk'o Seffer) készített felvételeket, amelyek közül a +Chromophonie 1.” és a „Chromophonie 2.” komoly visszhangot váltott ki.
Magyarországra a rendszerváltozás évében, 1990-ben tért vissza. Azóta a Filharmónia szólistájaként koncertezik, és emellett 1996-ban megpályázta és elnyerte a - cigány kulturális központként, illetve az első cigány színházként működő - Napház igazgatói tisztségét.
Zeneszerzői és előadóművészi munkássága elismeréseképpen 2001-ben a Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje állami kitüntetéssel jutalmazták; és ugyanebben az évben jelent meg a bőgős Lőrinszky Attilával közös „Vázlatok” című albuma.
Közel tíz éve már, hogy hegedűinek és brácsáinak különleges elhangolásával Kathy teljesen egyedülálló előadásmódot és hangzásvilágot alakított ki. Ez a játék - a szimpla és páros fogások alkalmazása az elhangolt hangszereken - kiemelkedő improvizációs készséget, nagyfokú koncentrációt és rendkívüli hangszerismeretet igényel. Az „In One Breath” (BMC CD 061, 2002) felvételén négy elhangolt és egy normál hangolású hegedűt, valamint egy elhangolt brácsát használt, gyűjteményének Guarneri, Landolphi, Panormo, Gagliano és Nemessányi mesterek által készített darabjaiból.
Díjak, elismerések
2005 Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje (polgári tagozata)
2011 Érdemes Művész
2017 Magyarország Kiváló Művésze
(Érdekes, hogy itt meg sem említik, hogy 2006-ban a Bartók Rádióban általam rendezett Radics Gábor Jazz Hegedű Tehetségkutató Verseny zsűrijében tevékenykedett… Azt csak mellékesen jegyzem meg, hogy a Bartók Rádióban akkoriban futó sorozatomban, a Klasszikus és Jazz-ben felléptettem őket!)
Kathy Horváth Lajos lánya, Kathy Horváth Ildikó Sulamit (1976) és fia, ifj. Kathy Horváth Lajos egyaránt a Zeneakadéminán szerezték diplomájukat.

Ildikó hárfa, Lajos pedig hegedű szakon.










