JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2019. október 23.
Ferenc Németh is calling2019. október 19.
JAZZTESZT A BULINEGYEDBEN2019. október 17.
Coltrane, John: Blue World2019. október 16.
GELEM GELEM2019. október 15.
Jazzeste a Fonóban2019. október 14.
Harcsa Veronika is calling2019. október 10.
JazzUp – Kovács Tamás2019. október 10.
JazzUp – Kovács Tamás2019. október 10.
SZEZONNYITÓ HAZAI PÁLYÁN2019. október 08.
REMÉNY2019. október 04.
Az év fiatal jazz-zenésze V.2019. szeptember 14.

Hírek

SZEZONNYITÓ HAZAI PÁLYÁN

A BJC Big Band szeptemberben, a New Orleans Swingfesztiválon kezdte az őszi-tavaszi idényt, ahol Gunhild Carling énekesnővel hatalmas sikert aratott „The Queen of Swing” című estjével a MÜPA Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében. Múlt héten a Harmónia Jazz Műhely rendhagyóan péntekről csütörtökre tevődött rendezvénynapján, hazai pályán, a Hollán Ernő utcában léptek színpadra, és ahogy a két éve alakult zenekar utóbbi koncertjein megszokhattuk, most is hoztak magukkal vendégszólistát, ezúttal két harsonást. Alister White és Trevor Mires mindketten igazolták jó hírüket.

hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg


01-47.jpg


02-47.jpg


Budapest egyik legnépszerűbb és méltán világhíres klubjáról elnevezett nagyzenekar bemutatkozó koncertjén 2017 októberében az est sztárvendége Ryan Quigley az Írországban született skót trombitás, zeneszerző, a Royal Scottish Academy of Music and Drama tanára, Londonból érkezett. A többek között Quincy Jones, Aretha Franklin, Randy Brecker, és Kurt Elling lemezein és turnéin játszott „lead” trombitás rá egy évre három, a magas hangokat frazeálásban, dinamikában könnyedén megszólaltató és szólózó, különleges képességeket kívánó trombitálás világklasszis szólistájával tért vissza. A japán származású Eric Miyashiro a Hawaii-szigetekről, a többiek, Louis Dowdeswell, Andy Greenwood az Egyesült Királyságból érkezett, hogy a kanadai legenda, Maynard Ferguson hatalmas életművéből felidézzen egy duplakoncertnyit. Ezeknek a feledhetetlen koncerteknek, valamint a Budapest Jazz Club születésnapi ingyenes gáláin való fellépéseknek köszönhetően a zenekar szélesebb körben vált hamar népszerűvé. A BJC Big Band egyből a Jazzma.hu kritikusi és olvasói szavazólistáin is az élbolyba került, olyan komoly tradíciókkal rendelkező zenekarok közé, mint a MAO, és a Budapest Jazz Orchestra. Megálmodója, létrehozója és művészeti vezetője, Csizmadia Dávid, kiváló zenészeket toborzott zenekarába, minden szekcióban nagy nevek játszanak.


03-44.jpg


Dávid még egy fontos vezetői erénnyel rendelkezik, nem akar soha mindenáron a középpontba kerülni. Tudja, hogy akad nála jobb konferanszié zenekarában, és kezdetektől ezt a feladatot angolul és magyarul is világszinten megoldó Csapó Krisztiánra bízta.


04-46.jpg


A harsonás szekcióból kulcsszerep jutott Varga Istvánnak, a zenekar ügyintéző mindenesének is. A vendégek javarésze ugyanis az ő kapcsolatai révén került képbe, és meghívásukat az ő ajánlására szavazta meg a kollektíva. Ki hitte volna, hogy István a brit jazzéletben meglévő kiváló kapcsolatait egy eltűnt harsonának köszönhette?


05-43.jpg


Alister White hangszerének egy budapesti fesztiválon, ahol István egy másik zenekarban játszott, nyoma veszett. Az angol fiú hozzá fordult segítségért, hol lehetne venni, vagy bérelni harsonát fővárosunkban. Vasárnap lévén sehol nem lehetett, így István lovagiasan kölcsönadta sajátját. Ebből aztán mai napig tartó barátság szövődött, és kiderült, hogy a matematikusnak készült Alistair annak ellenére, hogy jórészt autodidakta módon képezte magát, az egyik legkeresettebb fúvós a Brit szigeten. Azon kívül, hogy tagja volt az Incognito zenekarnak és különböző pop-rock együtteseknek, játszott többek között Quincy Jones, Tony Bennett, James Morrison, Cleo Laine, és Charlie Haden zenekaraiban. A brit harsonáskirály, Mark Nightingale is duettezett vele, kettőjük játékát a kritikusok Kai Winding és J.J. Johnson pároséhoz hasonlították. Nem véletlenül szavazták meg 1997-ben Nagy-Britanniában az Év Fiatal Jazz zenészének, majd 2000-ben és 2001-ben a BBC jazz műsorvezetői is őt választották az év legjobb harsonásának. A harsonán, eufóniumon és basszusharsonán játszó Alistair ajánlotta Istvánnak Ryan Quigley-t, és segített a kapcsolatfelvételben, de harsonástársa, Trevor Mires is az ő közvetítésével jött Budapestre.


06-44.jpg


Trevor Mires viszont kiváló iskolákban készült a zenei pályára. 15 éves korában kezdte meg a harsonajátékot. Rövidesen a London Schools Symphony Orchestra elsőharsonása lett, valamint játszott a London Fusion zenekarban. Következett a Royal College of Music, ahol elnyerte az RCM rézfúvós díját, és az RCM harsona-szólistáknak járó díját is. Tanulmányait végül a Trinity után a Berklee Zeneiskolában Boston-ban fejezte be. Már 14 éve tartozik London zenei szcénájának az élvonalához. Jelenleg Tom Jones zenekarának hangszerelője és harsonása, de fújt Randy Brecker, James Morrison, sőt George Benson és Sam Rivers nagyzenekaraiban is. Akárcsak White, ő is megfordult az Incognito sokszor cserélődő muzsikusai között, emellett számos musical, filmsorozat zeneszerzője és hangszerelője.


07-44.jpg


Csütörtökön a BJC Big Band fúvósszekciójának első sorában, a szaxofonosok között Elek István, és egykori tanítványai, Nagy Balázs, Dennert Árpád, Meleg Tamás, Stencli Tamás foglaltak helyet. Mögöttük a harsonás sorban Abbas Murad, Csapó Krisztián, Varga István, és a legmélyebb hangszerrel rendelkező Nagy Viktor Dániel ült. A fúvósszekció hátsó sorában pedig négy trombitás, Ducsai Szabolcs, Csizmadia Dávid, Pecze Balázs, Koós-Hutás Áron állt, hozzáteszem, rájuk már alig jutott fény.


08-43.jpg


09-40.jpg


10-36.jpg


11-33.jpg


12-31.jpg


A ritmusszekcióban gitáron ifj. Tóth István, zongorán Tálas Áron, bőgőn és basszusgitáron Fonay Tibor, és a dobokon Csízi László játszott.


13-27.jpg


A BJC Big Band új repertoárral készült az estére, a legtöbb standard feldolgozást sem játszották előzőleg. A „Caravan”, a „Time for Love”, az „All Or Nothing at All”, a „Summertime” az „A Night in Tunisia” új, harsonákat előtérbe helyező hangszerelésben hangzott el. Az örökzöldek közé állították be mind a zenekar tagjainak, mind a vendégek új szerzeményeit. Olyan elemi erővel szólaltak meg, hogy a szeizmográfok még a körúton is érzékeltek volna rengést, ahogy Basie az „Atomic Mr.Basie” lemezén megszólalt. Őrületes tempó, virtuóz szólók mindegyik részlegtől, extázis a nézőtéren. A vendégek minden várakozást felülmúltak, a zenekarral egymást váltva külön-külön, és együtt játszva is. Dennert Árpád időnként még karmesterként is besegített, és a sok csodából a végére is maradt. Stencli Tamás baritonszaxofonjával kisétált Alister White mellé és kettőjük szólója az egyik legnagyobb élményt adta. Ezután az utolsó számot konferálta be Csapó Krisztián, de megígérte, hogyha a közönség kitartóan tapsol, lesz ráadás. A szám elhangzott, a közönség kitartóan, és ütemesen tapsolt. A zenekar levonult, ekkor gyanakodni kezdtem, a közönség azonban továbbra is ütemesen, és kitartóan tapsolt. Tán még most is tapsolnának, de Abbas Murád végül visszajött, és bejelentette, a koncertnek vége. Sebaj, így is jó volt, a feledhető momentum ellenére feledhetetlen maradt. Tanulság, a ráadást ezután a koncert elején kérjük.


14-27.jpg


15-20.jpg


16-15.jpg

Vissza a hírekhez