JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 24.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

Gitárosok az én szememmel – Charlie Christian – Salvai Ádám sorozata – VII. rész

A legutóbbi résztől eltekintve a sorozatom eddigi epizódjaiban mindig a jelen ismert gitárosai közül emeltem ki a tárgyalt alanyt. Egyaránt szerepeltek az idősebb és a fiatalabb generációból is virtuózok, ám legutóbb már a múlt egyik fontos alakjáról írtam. Most pedig a jazz gitározás első időszakának kulcsszereplője a téma.

charlie-christian.jpg


Charlie Christian 1916. július 29-én született egy texasi kisvárosban, Bonham-ben. Rendkívül rövid élete alatt is sikerült nagy betűkkel beírnia a nevét a jazz zene történelmébe. (Ne feledjük, ő volt a jazztörténet első elektromos gitárosa!) 1942 március 2-án, mindössze 25 évesen hunyt el New Yorkban. Nála is egyértelműen felmerül, mi lett volna, ha több éven keresztül lehetett volna aktív a zenei pályán. Persze, értelmetlen a kesergés, és így is van miről beszélni vele kapcsolatban.

Bár Texas-ban született, gyerekkorában Oklahoma City-be költöztek szüleivel és testvéreivel. Szülei szintén zenészek voltak, az első tanára édesapja volt. Eleinte jam session-ökön vétette észre magát, és egész gyorsan híre is ment. Olyan zenészekkel volt lehetősége együtt játszani ezeken az alkalmakon, mint a zongorista Teddy Wilson és Art Tatum. A következő lépést az jelentette számára, amikor Mary Lou Williams beajánlotta John Hammond-nál. 1939-ben bekerült Benny Goodman zenekarába, innentől pedig országszerte ismertté vált, a róla megmaradt felvételek is tulajdonképpen az együttessel rögzített anyagok.

A zenekarban aztán egyértelműen letette a névjegyét. Goodman mellett együtt zenélt Lionel Hampton-nal és Fletcher Henderson-nal; 1940-ben a Metronome All Stars-ba is beszavazták.

Mikor Christian-ről beszélünk, nem kerülhetjük meg a tényt, hogy nagy mértékben hozzájárult a bebop kialakulásához (egyesek szerint a kifejezés is tőle származik). Improvizációi által a kísérő szerepből egyértelműen szóló hangszerré emelte a gitárt, játéka szaxofonszerű volt, technikája Lester Young hangszerkezelésére emlékeztetett. A Minton's Playhouse-ban gyakran megfordult, itt zenélt együtt Thelonious Monk-kal és Kenny Clarke-kal. Utóbbi azt állította, hogy a két ismert standard, az „Epistrophy” és a „Rhythm-a-Ning” valójában Christian szerzemények.

A későbbi generációkra tett hatását elismerve előbb 1966-ban bekerült a DownBeat Jazz Hírességek Csarnokába, 1989-ben az Oklahoma Jazz Hírességek Csarnokába, majd 1990-ben a Rock and Roll Hírességek Csarnokába.

Játékával, stílusával irányt mutatott olyan nagyságoknak is, mint B.B. King, Chuck Berry, Carlos Santana és Jimi Hendrix.

Számomra a kezdetekben nyilván Wes Montgomery volt az, akitől számítottam a jelenleg is ismert formáját a jazz gitározásnak. Az idő múlásával, ahogy egyre több időt töltök a múlt és az aktualitások megismerésével, felfedeztem Charlie Christiant. Elképesztő belegondolni, hogy az évszámokat böngészve olyan távoli az a világ, amiben ő élt és zenélt. Fontos tisztán látni azt, hogy mennyire fontos a szerepe a gitározást tekintve. Tényleg nem csak a jazz stílusán belül, hanem a hangszer történetében, hiszen a már említett B.B. King és Hendrix, ahogy sokakra, úgy rám is komoly hatással bírt annak idején, mikor első alkalommal kézbe kaptam az első hangszerem. Előttük pedig ott volt Charlie Christian.

Vissza a hírekhez