JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. április 23.
Tuesday Afternoon2024. április 23.
Névnaposok – Béla2024. április 23.
Pacsirtasirató a Muflonban2024. április 15.

Hírek

NEQ szeánsz az Opusban

A Nagy Emma Quintet lemezbemutató koncertjére megtelt az Opus Jazz Club. A nagy érdeklődést mutatja, hogy még az állóhelyekre szóló jegyek is elfogytak. Nem véletlen ez a nem mindennapi figyelem, hiszen Nagy Emma és zenésztársai a legfiatalabb generáció egyéni hangú zenekaraként bizonyítottak a tavaly januárban megjelent „Set to Face” című CD-jükkel is.

hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg


A második album címe „Low Frequency Oscillator”. Sajnos még a koncertre nem készült el a kézbevehető CD formátum, de a Spotify-on és a YouTube-on is elérhetők a dalok, és az ígéret szerint egy-két hónapon belül a hagyományos fizikai formátum is megvásárolható lesz.

A Bartók Béla Zeneművészeti Gimnázium tanulóiból 2018-ban (azóta már végeztek!) alakult zenekar tagsága a billentyűs poszt kivételével változatlan: Nagy Emma – ének, Cseh Péter – gitár, Dénes Ábel – bőgő, Klausz Ádám – dob. Az alakuláskor, valamint az első albumon Papp Tamás játszott billentyűs hangszereken. A MÜPA 2019-es lemezbemutató koncertjén már Tálas Áron ugrott be és maradt is állandó tagként a rendkívüli csapatban. Az új „LFO” albumon már ő játszik és komponistaként is jelen van a közös hangzás kialakításában. Viszont a 2020. október 27-i koncerten svájci ösztöndíja miatt nem lehetett jelen. Oláh Krisztián „helyettesítette” két nappal szerzői estje, a Zeneakadémián bemutatott „Parallel Reflection” szvit ősbemutatója után. Ahogy Tálas Áron is saját zenei világával, úgy Oláh Krisztián is a csak rá jellemző színekkel gazdagította a Nagy Emma Quintet egyébként is rendkívüli megszólalását az élő bemutatón.

A koncert egy nagyon szép lírai zongora intróval kezdődött, amit aztán a NEQ-re jellemző hatalmas dinamikai váltás indított el Emma énekszólamával és állandó intenzív jelenlétével vezetett zenei utazásra. A „Heat” című kompozíció a lírai ének, zongora és az agresszív, szinte hardcore gitár-dob zúzás megdöbbentő váltásaival mutatta meg a közönségnek, hogy mi várható a következő másfél órában. Öt markáns egyéniség ihletett és nagyon alaposan megkomponált, a klasszikus zenéből a kortárs zenén át a popkultúra izgalmas világából is merítő alkotásait hallhatta a megbabonázott közönség. Cseh Péter gitárjátéka a nagy csöndektől a metálos riffekig mindent bemutat a hagyományos, nagyon visszafogott sokszor az énekkel unisonóban lépegető játéktól a zaklatott fúziós szólókig, és a szép akusztikus balladáig. Ez a balladai megszólalás egy népdal szépségével és középkori lantot idéző gitárkísérettel hallható Dénes Ábel „Four Eyes Open” című dalában. A virtuozitás minden zenekari tagra vonatkozik. Ez jellemzi Ábel bőgőzését vonóval és ujjtechnikával is, és még inkább Klausz Ádám dobszólamait. A zenészek saját kompozíciókat is készítettek a lemezre. A szövegírásba a tagok mellett Nagy Emma testvére, Nagy Gergő is bekapcsolódott. Emma énekhagja azonnal felismerhető, nagyon személyes és sokszor a minimális, egy-két hangból álló dallamokkal, nagyon közel engedi a hallgatót magához. Természetes a virtuóz futamok sem hiányoznak, de soha nem öncélúan, mindig a művek kompozíciós ívének megfelelően és sokszor tényleg delejező erővel bírnak. A lemezről egyébként a jazzma.hu-n már Bereczki Bálint lemezkritikája is olvasható a következő linken: https://www.jazzma.hu/lemezpolc/hazai-eloadok/nagy-emma/low-frequency-oscillator/kritika/nagy-emma-low-frequency-oscillator/.

Nagyon szép balladák, gyönyörű, nagy ívű szólókkal minden hangszeren és pörgős, fantasztikusan hangszerelt, tökéletes összhangban előadott szerzemények. Minden zenész teret kapott tehetsége bemutatására és éltek is a lehetőséggel. A lemezen vendégművészként szereplő, Mester Dániel szaxofonos is résztvevő ezen a nem mindennapi szeánszon. Ezzel új szín jelent meg a Nagy Emma Quintet palettáján a lemezen és a koncerten egyaránt. Oláh Krisztián klasszikus zongora képzettségét tökéletesen aknázta ki és fergeteges szólókkal járult hozzá a zenekar hatalmas sikeréhez. A Tálas Áron komponálta zongoraszólamok engem nagyon emlékeztettek Lyle Mays világára, ahogy az ének-gitár, ének-bőgő, szaxofon-ének és ének-zongora dallam együtt mozgások is a Pat Metheny Group 80-as évekbeli, Nana Vasconcelos-szal közös albumának (Off Ramp) és a legendás, dupla „80/81” című lemez hangulatára.

A 20 éves Klausz Ádám bizonyította, hogy a kemény fúziós dobolás mellett az akusztikus, visszafogott, érzékeny seprűzésnek is mestere. A koncerten a lemez teljes anyaga elhangzott és a második ráadásként még meghallgathattuk az első, „Set to Face” album címadó szerzeményét. Az Opus teltházas közönsége hatalmas ovációval és szűnni nem akaró vastapssal fejezte ki tetszését.

A koncert bizonyította, hogy az év egyik legizgalmasabb hazai jazzlemeze született meg Nagy Emmáék jóvoltából, remélem Karácsonyra fizikai valóságában is kézbevehető lesz.


dsc-6518.jpg


dsc-6453.jpg


dsc-6475.jpg


dsc-6499.jpg


dsc-6539.jpg


dsc-6598.jpg


dsc-6600.jpg


dsc-6605.jpg


dsc-6609.jpg


dsc-6699.jpg


dsc-6708.jpg


dsc-6731.jpg


dsc-6747.jpg


dsc-6764.jpg


hangfoglalo.jpg


nka-logo.jpg

Vissza a hírekhez