JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 28.
Névnaposok – Maja2024. március 28.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.
Taylor, Curtis: Taylor Made2024. március 14.

Hírek

Exkluzív interjú Kiss G László jazz-basszusgitár művésszel

Kiss G László jazz-basszusgitár művésszel beszélgettem a pályájáról, a megjelenő szerzői lemezéről és a Phonic Chat Workshopok kapcsán vállalt művészeti vezetői szerepéről.

173813525-1456307381211052-980897574604754669-n.jpg


Hogyan indult el a zenei karriered? Milyen formációkban játszottál a kezdetekkor?

Basszusgitáros és zeneszerző vagyok, még a gimnáziumi éveimben kezdtem el zenélni. Az első formációm ekkor alakult Mohai Tamással és Mohai Győzővel Isaura néven, ez a trió 2 évig működött és jazz jellegű zenét játszott.

Később Szombathelyen tanultam az ottani főiskolán ének-zene szakon, ott Zányi Tamással és Légrády Péterrel játszottam bluest és countryt.

Tamás azóta elismert hangmester lett, Péter pedig a bluegrass-gitározás hiteles alakja ma is.

A főiskola után Székesfehérváron a Lauschmann Jazz Konzervatóriumban alakult egy inspiráló jazztrióm Dobai István gitárossal és Kovács Károly dobossal.

Nagyjából ekkor játszottam együtt Bágyi Balázs dobossal és Szabó Dávid zongoristával először a Caterpilar nevű trióban.

A jazz konzervatórium után a Kodolányi Egyetem jazz basszusgitár szakára jártam, ahol diplomáztam is 2010-ben. Itt Mits Gergely és Kolta Gergely voltak a hangszeres instruktoraim. Ezek alatt az évek alatt más sok jazz-session jellegű koncerten léptem fel Muck Ferenc szaxofonossal, Hámori János trombitással és másokkal.

A főiskola végén létrehoztam egy zenekari produkciót Kiss G Group néven Dobai István gitárossal, Vallus Ádám zongoristával, Nyirő Áron dobossal.


Milyen zenei projektjeid, lemezeid jelentek meg?

A Kiss G Grouppal megjelent egy szerzői lemezem 2010-ben, ezen az anyagon Muck Ferenc szaxofon játéka is hallható.

Nagyjából ekkor játszottam együtt Szabó Gabriella zongoristával, Feuerstein Réka énekessel és Nyirő Áron dobossal a Miegymás nevű jazz-crossover formációban. A Miegymás-nak két lemeze jelent meg, az „Örvény” című és a „Pieces of a Mozaique” a Narrátor Records gondozásban. A Miegymással számos rangos külföldi és magyar jazzfesztiválon léptük fel nagyjából Bécs és Bukarest között.

Ekkoriban alakult a Swamp nevű jazz fusiont játszó kvartettem Dobai Istvánnal, Muck Ferenccel, Mohai Győző, majd Mészáros Sándor és Potesz Balázs dobosokkal, valamint létrehoztam egy progesszív rockzenekart is, a Cry Baby-t, Somogyi József gitárossal.


Mostanában kikkel játszol? Van saját formációd?

Jelenlegi állandó formációim a G-Base Trio (Dorogi Ákos - zongora, Mohai Szabolcs - dob), a Mr. G Bluesband (Dobai István - gitár, Behán Eszter - ének, Szentesi Csaba - zongora, Varga Sándor - dob), és a legfrissebben, egy éve alakult Doubled Bass Project (Kiss Márton - basszusgitár, Mészáros Sándor - dob).

Jazz és pop jellegű session formációkban viszonylag rendszeresen fellépek (illetve stúdiófelvételeken együtt játszom) Kelemen Angelika énekessel, Szekeres István dobossal, Muck Ferenccel, Bágyi Balázzsal, Horváth János zongoristával, Potesz Balázs dobossal.


Tudom, hogy régóta tanítasz is. Itthon, Gárdonyban a fiam is járt hozzád gitárra. Hol tanítasz ezen kívül?

Több éve már tagja vagyok a Magyar Jazz Szövetség és az NKA által támogatott Bodajki Jazz Tábor nyári kurzusainak basszusgitár- és zenekari gyakorlat tanárként. Ezeken a kurzusokon művésztanár kollégáim Rieger Attila gitáros, Oláh Dezső zongorista, Kovács Linda énekes, Hámori János, Cserta Balázs szaxofonos, és Bágyi Balázs dobos, aki a jazztábor művészeti vezetője.


Ha jól tudom, épp befejeződtek a hamarosan megjelenő szerzői lemezed, a „Funkenstein Waltz” stúdiómunkái. Mesélnél egy kicsit erről az anyagról?

Számomra fontos volt, hogy ez az album többféle oldalamat, szerzői intuíciómat foglalja össze, ezért nem konkrét zenekarhoz köthető, mindegyik darabban más hangszerösszeálítás van, a zenészek is változnak többnyire.

A hangszerelésben a gitár helyett a hathúros basszusgitár sávjainak jut a főszerep, egy számban általában három-négy basszus szólam is hallható, néha egymás alatt, felett.

Ugyanez elmondható az éneklésre is, általában négy egyenrangú énekszólammal dolgoztam, kicsit a kórushangzásra törekedtem, nem pedig a hagyományos fődallam és vokál felfogásban gondolkodtam.

A darabok fele hatnegyedben van, például a címadó „Funkenstein Waltz” is, szeretem ezt a metrumot. Ahogy alakultak a számok, úgy tudatosodott és vált koncepcióvá három szerzemény esetében is ez a ritmus.


Hat darab szerepel ezen az albumon, kérlek, mutasd be közelebbről ezeket a dalokat!

A Funkenstein Waltz egy walzer-átértelmezés, zenei parafrázis funky stílusban. A basszusgitárok, az ének, és a keys sávok tőlem vannak, Mits Márton tenorszaxofonon játszik, Somogyi J Soma gitározik, és Potesz Balázs dobol ebben a számban.

A ló meghal egy megzenésített Kassák-adaptáció. Közel áll hozzám az avantgarde nyelvisége, irodalom szakos is voltam a főiskolán, foglalkoztat a szövegek énekelhetőségének, megzenésítésének kérdése. Mindenképpen szerettem volna ezt a témát feldolgozni, elmaradhatatlannak gondolom egy szerzői lemezről. A basszusgitár, az ének, és a szintetizátor sávok fűződnek a nevemhez, Mits Márton szaxofonozik és Somogyi Soma a digitális effekteket követte el ebben a dalban.

A Naptáncba egyes példaképeimre (pl. Joe Zawinul, Richard Bona, Pat Metheny) emlékeztető/emlékező, életigenlő pozitív életkép-féle zenét képzeltem, sok basszusgitár- és éneksávval, inspiráló szaxofon- és dobjátékkal. A felálláshoz Kiss Márton fiam is csatlakozott ezúttal: Kiss G. László - basszusgitárok, ének, szintetizátor, Mits Márton - szaxofon, Potesz Balázs - dobok, Kiss Márton - slap basszus-szóló.

Negyedikként a The Valley szerepel az albumon. Ez a szerzemény egy álmom leírása valójában. A semmit nem akarás állapotában, Karácsony környékén írt darab, ballada. Én játszom a basszusgitár-sávokat, énekelek, billentyűzöm, Somogyi Soma József ceglédi kannázik, ez adja a groove-ot ebben a dalban. Az angol szöveget Kiss Márton írta.

A November Rain az egyik trióm, a G-Base műsorából átvett darab. Egy pesti stúdióban játszottuk fel. Dorogi Ákos játszik zongorán, Mohai Szabolcs dobol és én játszom a basszust.

Végül egy gospel-feldolgozás dal, az Amazing Grace hangzik el, több szólamban énekelem. Újragondoltam kicsit, és inkább a kórushangzás felé vittem a szólóének helyett, kicsit kiemelve a hagyományból új ízt adva ennek a dicsőítő dalnak. A basszust játszom, billentyűzök és Bágyi Balázs dobol.


175648658-803507937240299-7136378655863790416-n.jpg


Köszönöm a részleteket, én már azok közé a szerencsések közé tartozom, akik meghallgathatták, júniusban hivatalosan is elérhető lesz. Közösen is dolgozunk 2020 szeptembere óta egy online élőzenés workshop-sorozatban, a Phonic Chat Zenei Workshopokat együtt szervezzük. A te koncepciódra alapszik ez a projekt. Kérlek, mesélj a művészeti vezetői feladatodról!

Dolgoztunk a Phonic Chat platform kapcsán együtt korábban veletek, és ebből bontakozott ki egy terv, hogy csinálhatnánk olyan alkalmakat, ahol nem meglévő formációk dolgoznak együtt, hanem alkalmi szerveződésben hívunk kiváló zenészeket egy-egy műhelymunkára. Kevés olyan alkalom adódik, amikor szabadon lehet egymással műhelyszerűen, kötetlenebbül dolgozni, ezért jó ötletnek tartottam ebbe a kezdeményezésbe beszállni. Zenei művészeti vezetőként én adtam a vázlatát a 6 workshop témájának és javasoltam zenész kollégákat egy-egy adásba.

Ezeket az alkalmakat eleve online eseményként képzeltük el, hogy szélesebb közönséget vonjunk be, és interaktívvá tehessük a nézők számára az egész folyamatot. Az adásban elhangzanak a hallgatóság kérdései, megjegyzései, miközben belenézhetnek egy-egy szerzemény hangszerelésének, gyakorlásának és eljátszásának a teljes folyamatába. A pályázati projekt megírásakor még nem derült ki, hogy az egész projekt csak online lesz életképes amúgy is a jelenlegi helyzetnek köszönhetően. Előbbre jártunk az ötlettel, mint a pandémia. Eddig öt adást csináltunk meg, mindegyik egy-egy gárdonyi helyszínen készült live stream formájában. Az eddigi csapatok nagyon élvezték ezt a munkafolyamatot, és egyre több figyelmet kapnak ezek a workshopok az interneten és a médiában is.

A szervezés során az eredeti koncepció folyamatosan változott, alakult, cserélődtek zenészek. Minden alkalom azzal kezdődött, hogy Poór Dénessel, a producerrel és veled (Tamás Kinga, menedzser) leültünk Zoom-olni, és megbeszéltük az aktuális fellépőket, majd én vettem fel először a zenészekkel a kapcsolatot, és elmeséltem nekik, mire hívjuk meg őket Gárdonyba. Az adásig élénk beszélgetés folyt minden alkalommal, hogy mi legyen a téma, ki milyen dalokat hozzon, és a hangszerelésről is előre szoktak gondolkozni egy kicsit a zenészek. Ez a folyamat nagyon izgalmas. Mire megérkeznek a félnapos közös munkára, kicsit felkészülnek egymásból, mégis van egy jó értelemben vett feszültsége annak, hogy először játszanak az adott felállásban. Mindenki kihozza magából a legjobbat, és különleges, egyedi feldolgozások, hangszerelések születnek. Részemről szívesen vagyok ennek a részese.

A 6. workshop épp ma lesz parádés zenei stábbal. Szőke Nikoletta - ének, Mike Gotthard - szólógitár, Oláh Dezső - zongora, Gudics Martin - basszusgitár, Gudics Marcell - dobok.  Köszönjük, ha bekapcsolódnak a Phonic Chat Youtube csatornáján:  https://youtu.be/Gp3BmPJ49JA


Köszönöm szépen, Laci! Jó egészséget és sok zenélést kívánok neked!


phonic-chat-logo.jpg

Vissza a hírekhez