20 éve történt (2001) – Tisza Bea
Beát lassan három évtizede ismerem. Ő volt az első jazzénekesnő felfedezettem 1992-ben!
1) Mikor és kitől szereztél tudomást arról, hogy lesz 2001 tavaszán lesz a Bartók Rádióban a Garai Attila Jazz Ének Tehetségkutató Verseny?
Maloschik Róbert hívott el a zsűribe, nagyon nagy megtiszteltetésnek éreztem, hogy gondolt rám, és részt vehettem zsűritagként olyan fiatalon egy ilyen színvonalas versenyen
2) Örültél neki, hogy beválasztottalak a zsűribe Bontovics Kati és Winand Gábor mellé?
Bontovics Kati volt az első személyes kapcsolatom a jazz világával, csodálattal néztem fel rá, szinte felfoghatatlan volt, hogy mindketten zsűritagok vagyunk. Winand Gábort először egy Katona Klári koncerten hallottam középiskolás koromban, akkor ő vokálozott, és úgy énekelte a „Nagy találkozás”-t, hogy libabőröztem. Később nagyon sok jazz koncerten találkoztunk, és minden alkalommal, amikor énekelni hallottam, azt gondoltam, hogy rendkívüli lélek és tehetség. Bontovics Kati és Winand Gábor is sokkal tapasztaltabb és érettebb volt nálam, de nagyon örültem, és egyben izgatott is voltam ettől a felkéréstől.
Felfoghatatlan, hogy a Winand Gabi nem lehet már itt ezen a fesztiválon
3) Garai Attila a tanárod volt a jazz főiskolán, hogy jöttetek ki egymással?
Mi nagyon jól kijöttünk egymással, emlékszem, felvette a standard-eket, amiket meg kellett tanulni, és egyszer egy olyan „The Nearness of You”-t játszott fel (ének-zongora), hogy a könnyeim potyogtak.
4) Hatvannégy demó érkezett, ilyen sok sem előtte, sem utána nem volt. Voltak jók is köztük? Mert én soktól frászt kaptam, annyira hamis volt...
Ez egy kérdés? :)
Valószínűleg azért lehetett ez, mert akkoriban hirtelen egyrészt szélesebb körben lehetett jazz-zel foglalkozni, sok középfokú zeneiskola bővült ki jazz tanszakkal, másrészt lehet, hogy akkor még több volt az ambíció és a lehetőség kihasználása, mint maga az énektudás. Tegyük hozzá, hogy az azóta eltelt időszakban egyre több a jó énekes, aki komolyan fektetett ebbe munkát, rengeteg jó felvétel elérhető, nagyon jó énektanárok vannak, és a televíziós tehetségkutató műsoroknak is volt egy énektanulást ösztönző hatása.
5) Ki tetszett Neked az elődöntőkben? Többet is mondhatsz...
Én szerettem a Balássy Bettit, a Kutzora Edinát, a Pély Barnát.
6) A zsűriben nagy vita volt, hogy kik jussanak be a döntőbe?
Én úgy emlékszem, hogy ezen nem voltak olyan nagy viták, elég élesen elkülönült a döntős csapat.
7) Ki javasolta a "My Foolish Heart"-ot kötelező darabnak a döntőre?
Lehet, hogy a Winand Gabi... de őszintén... nem emlékszem...
8) Nálad ki győzött?
Nálam az győzött, aki győzött, bár ezen voltak viták.. emlékszem, hogy vacilláltunk, hogy a Pély Barna nyerjen, vagy a szerb lány... bár a szerb lány nem nagyon improvizált, de a standard-ek előadásában rendkívüli volt. Nagyon a sajátjává és egyedivé tette a standard-eket, és nagyon erős előadó volt lelki mélységekkel emlékeim szerint. Nálam ő győzött.
9) Tudtál beszélni a zsűri amerikai díszelnökével, Al Jarreau-val? Ha igen, mit mondott Neked?
Tulajdonképpen én mentem oda hozzá, mert el szerettem volna neki mondani, hogy a „So Good” című száma (Dave Sanborn szaxofonossal) volt az első, amikor azt gondoltam, hogy jazz-zel szeretnék foglalkozni. Nem akartam tolakodó rajongó lenni, de mégis kicsit hihetetlen volt egy zsűriben lenni Al Jarreau-val :) . Megköszönte, kedves volt.
10) Milyen volt az eredményhirdetés után jam-elni vele?
Szerintem izgultam, hogy elég jól fogok-e énekelni :).
11) Augusztus 7-én a debreceni Nagyerdőben lesz jelenésed. Gondolkodtál már rajta, hogy miket fogsz énekelni?
Saját számokat szeretnék énekelni, de azért lehet, hogy belefér egy-két standard, vagy ha már említettem ezt az Al Jarreau számot (So Good), akár még azt is szívesen eljátsszuk, de még alakul a repertoár.