JazzMa

Friss Hírek

Nagy Emma: Synced2022. május 14.
Makovics Dénes 60!2022. május 12.
XV. BODAJKI JAZZ TÁBOR2022. március 22.

Hírek

A zenész legeslegjobb barátja a hangszerész V. – Csider Bálint

Ezúttal a méltán híres Csider Fafúvós Műhely vezetője, Csider Bálint fafúvós hangszerkészítő- és javító mester volt az interjúalanyom. Budapesten a Kiss József utca 14. szám alatti műhelyben folyt a beszélgetés.

csid.jpg


Kedves Bálint! Hogyan lettél hangszerész?

Köztudottan édesapám hangszerész mester, a Csider Fafúvós Műhely alapítója és korábbi vezetője, így gyakorlatilag „beleszülettem” a hangszerészetbe. Már a hangszerész tanulmányaim előtt is bejárogattam a műhelybe, az általános iskola a gimnáziumi éveim elején. Sokat dolgoztam itt, főleg hangszereket tisztítottam. A gimnáziumi éveim alatt fuvolázni tanultam Kárász Ili nénitől és szaxofonozni Majthényi Csillától. Érettségi után, 1997-ben mentem a hangszerész iskolába, ebben a műhelyben voltam tanuló, de tanultam más hangszerek javítását is, vonóst, zongora, rézfúvós ismereteket is. Az iskola akkor még 3 éves volt, most már csak 2 plusz 1 éves.

Több mesterem is volt apun kívül, például Szabó Józsi bácsi, aki sajnos nemrégiben elhunyt, és Máté Balázs. Az iskola elvégzése után is itt maradtam, megszerettem a szakmát. 2009-ben mestervizsgáztam, és akkor vettem át a műhely vezetését is.


csid-2.jpg


Azóta sok tanulót foglalkoztattam, jelenleg Kőszegi Enikővel dolgozunk együtt, aki idén nyáron végzett, de itt is marad nálam, illetve van egy első éves tanulónk Modi Melinda. Nagy Márton is nálam volt tanuló, most már önálló műhelye van, de együtt is működünk továbbra is. A műhely fuvola specialista, 70%-ban azt javítunk, de klarinéttal és szaxofonokkal is foglalkozunk, illetve minden más fafúvós hangszerrel, de dupla nádas hangszerekkel kevésbé, az kicsit más irányvonal.


Milyen ismert zenészeknek javítottad a hangszerét?

Nagyon sokan járnak hozzánk, nagyon sok munkánk van. Magyarországról nem akarok neveket mondani, mert nem szeretnék senkit kihagyni, de felsorolni lehetetlen volna.


csider-balint-torok-adam-fuvolajat-javitja-2-1.jpg


Például ez a fuvola, amit éppen javítok Török Ádámé. Mivel fuvolaspecialista vagyok, nagyon sok klasszikus zenész jön hozzám. Külföldről is jön nagyon sok zenész, Szerbiából, Ausztriából, most például Írországból jár egy klarinétos, mivel hallott róla, hogy milyen jó a műhely. Azóta gyakorlatilag hetente jön és hoz hangszereket javíttatni. A jazz világából meg tudom említeni Chris Pottert és Kenny Garettet, aki járt itt, és Lew Tabackin is volt a boltban. Tony Lakatos is rendszeresen jön hozzánk.


Milyen érdekes történetet tudsz felemlíteni a hangszerjavítás kapcsán?

Pár éve nyáron felhívott valaki, hogy tudnánk-e segíteni. Ha jól emlékszem Norvégiából jött egy zenekar, és a reptéren megsérült a baritonszaxofonjuk. Másnap fontos koncertjük lesz és még próbálni is szeretnének. Azt mondták, hogy nincs olyan nagy baj, csak alul nem szól olyan jól. Mondtam persze hozzák be, megnézem. Na most a hangszer alja teljesen eldeformálódott, a hanglyukak teljesen oválisak voltak. Nagyon nagy munka volt, az idő is sürgetett, bent maradtunk késő estig. Egy ilyen igazítás hanggal is jár. Már a házból szóltak, hogy menjünk haza aludni….de sikerült végül megcsinálni.


Milyen külföldi cégekkel vagytok kapcsolatban?

Mivel tanultam Japánban, jó kapcsolatban vagyunk a Muramatsu fuvolagyártó céggel, de voltam kint a Trevor James-nél is Angliában, az új hangszerek eladás előtti átnézésével foglalkoztam. Amerikában a Straubingernél párnázási technikát tanultam. Ez a cég egyébként gyárt is hangszereket, édesapám itt készítette a híres arany fuvoláját.


Mit javasolsz a fafúvósoknak a hangszer karbantartásával kapcsolatosan?

Sokan azt gondolják, hogy a hangszereket – főként a fuvolákat – érdemes olajozni, hogy könnyebben működjenek, de ez csak abban az esetben igaz, ha a hangszer tiszta. Amennyiben poros, koszos, akkor az olajozás keveredve a kosszal csak gátolja a könnyű működést. Az sem mindegy, hogy mennyi olajat rakunk a mechanikára. Hangszerészként azt javaslom, hogy a használat intenzitásától függően félévente-évente érdemes elvinni a hangszert karbantartásra, ez mindenképpen növeli az élettartamát, és elősegíti a jó működést.


Köszönöm az interjút!


Vissza a hírekhez