JazzMa

Friss Hírek

Lovano, Joe: Homage2025. május 17.

Világsztárok Magyarországon

Világsztárok Magyarországon - Jazzhétvége Nagykanizsán 1986-ban. A reflektorfényben két világhírű szólista, Cecil Taylor és Eberhard Weber

Cikkem címében nem véletlen, hogy a ’86-os nemzetközi találkozó nem kapott sorszámot. A kanizsai jazzhétvégék történetében ugyanis többször is felmerült a kérdés: az aktuális rendezvény besorolható-e az 1973 óta évenként ismétlődő események közé.

A fentiekből látható, hogy a kanizsai fesztiválok története nem volt zökkenőmentes. Ez nem egyedi jelenség, hiszen például az időrendben legelső nemzetközi fesztiválunk – az 1967-ben kezdődő székesfehérvári Alba Regia Interjazz – első hatéves sorozatát hatesztendős szünet követte, utána pedig csak háromévenként követték egymást az eseményei. Ezzel szemben a Nagykanizsai Jazzhétvége rendezvényei 1973-tól 1980-ig minden évben ismétlődtek, attól kezdve azonban egy darabig csak a páros években (1982, ’84, ’86.) került sor a találkozókra. A köztes (páratlan) esztendők közül pl. 1981-ben karácsonykor tartottak „kárpótlásul” egy kisebb nemzetközi koncertet; ’83-ban pedig egy alaposan előkészített „jazzhétvégi” műsor maradt el – finanszírozási problémák miatt –, és szinte az utolsó percekben, Budapesten, a Marczibányi téren rendezték meg annak „sűrített” változatát. Talán ezek után már érthető a bizonytalanság az 1986-os Jazzhétvége sorszámát illetően. Attól függően, hogy a szóban forgó köztes évek kisebb rendezvényeit beszámítjuk-e, tekinthetjük az 1986-os találkozót akár a tizenkettediknek, akár a tizennegyediknek is.

Az 1986-os fesztivál április 18–20 között zajlott, tehát háromnaposként tarthatjuk számon; bár a vasárnapi (20-ai) nap egyetlen műsorszámból, Benkóék dixieland-koncertjéből állt. A Nagykanizsai Jazzhétvége dicséretes hagyománya volt, hogy szinte minden alkalommal bemutatott legalább egy – de inkább több – kiemelkedő jazz-személyiséget vagy -együttest. Ezúttal két világhírű szólistának örülhetett a kanizsai közönség. Egyikőjük az amerikai avantgárd–free zongorázás klasszikusa, (az akkor még 53 éves) Cecil Taylor volt. Az ő neve már a beharangozó újságcikkekben, és a kiadott szórólapokban, műsorfüzetekben is szerepelt, míg Eberhard Weber nevével csak az utólag készült, értékelő cikkekben találkoztam. A kiváló német bőgőművész, az ECM lemezkiadó sztárja, afféle „last minute”-meghívottként került a fellépők közé. A mellékelt szórólap-fotón látható műsor annyiban változott, hogy Pege Aladár együttesének április 18-ára hirdetett fellépése elmaradt, helyébe Eberhard Weber lépett – szólóműsorával. A leporelló-ként széthajtható műsorfüzetben már nem láthatjuk Pege nevét, de – mint említettem – még Weber nevét sem.

A magyar sajtóban egyetlen utólagos, értékelő cikket találtam: a Magyar Zeneművészek Szövetsége Jazz Szakosztályának „JAZZ” folyóiratában (1986/2. szám), amely teljes terjedelmében olvasható a mellékelt illusztrációban. A folyóirat előállítása (tördelése?) során annak idején – ma már kideríthetetlen okból – a szövegtörzsbe három oda nem illő fotó került. Ezek helyébe két olyan fényképet illesztettem, amelyek nagy valószínűséggel a szóban forgó nagykanizsai eseményen készültek. Eberhard Weber és Philadelphia Jerry Ricks egy-egy portréjáról van szó. A fotókat Halász Gyula „Jazz Kanizsán” című könyvéből másoltam, de eredetileg a Nemzetközi Jazz Föderáció „Jazz Forum” magazinjából származnak. Egy nagykanizsai jazzbarát rendszeresen küldött annak idején angol nyelvű beszámolókat a kanizsai jazzéletről a Jazz Forum szerkesztőségének, és a magazinban ezek meg is jelentek, Halász pedig összegyűjtötte, és könyvében közreadta. A „Jazz Blooms in Nagykanizsa” című írás ezek közül való (Jazz Forum, 1986/4. szám), és éppen a ’86-os Jazzhétvégéről szól. (Az előbbiekben említett két fotó is ebből a cikkből való.) Ezt a cikket felhasználtam arra is – J. Király István már említett írásával együtt –, hogy a fesztivál műsorát, annak lefolyását, valamint a fellépő együttesek összeállítását, amennyire lehet, rekonstruáljam.

Április 18. péntek

A Műv. Központ nagytermében:

1. Lakatos Antal együttese. Tagjai: Lakatos Antal (szaxofonok), László Attila (gitár) Csanyi Zoltán (billentyűk), Lattmann Béla (basszusgitár), Solti János (dob), Horváth Kornél (ritmushgsz, fuvola).

2. Boško Petrović duó. Tagjai: Boško Petrović (vibrafon, ritmushgsz), Neven Frangeš (zongora).

3. Vasvári Pál együttese. Tagjai: Csepregi Gyula (szaxofonok, fuvola), Babos Gyula (gitár), Vasvári Pál (bőgő), Balázs Elemér (dob).

Éjszakai koncert:

1. Eberhard Weber – elektromos bőgő (szólókoncert).

2. Bartkowski–Szukalski Quartet. Tagjai: Tomasz Szukalski (tenorszax.), Czesław Bartkowski (dob). Az együttes másik két tagját és hangszerüket sem sikerült megtudnom. J. Király cikkében annyit ír, hogy „a formáció ifjabb muzsikusai”.

Április 19. szombat

A Műv. Központ klubtermében (délután):

„Jazz és vers”. Közreműködők: Szilágyi Ákos – vers, Babos Gyula (gitár), Kőszegi Imre (dob, ritmushgsz).

A Műv. Központ nagytermében:

1. Budapest Big Band. Szólista: Bontovics Kati (ének), külföldi vendégek: Georgij Garanjan (altszax.), Tamaz Kurasvili (bőgő), További vendégek: Lakatos Antal és Lakatos Dezső (szaxofonok), Csanyi Zoltán (szintetizátor).

2. Észt–Magyar jazz alkotóműhely. Tagjai: Lakatos Antal és Lakatos Dezső (szaxofonok), Csanyi Zoltán (szintetizátor), Dit Paulusz (gitár), Toivo Unt (bőgő), Pep Ojavere (dob).

3. Cecil Taylor – zongora (szólókoncert).

Éjszakai koncert:

Philadelphia Jerry Ricks  (gitár, ének) – blues koncert. Vendég: Ilaria Arpino (ének) (Az énekesnő olasz születésű, jelenleg az Egyesült Államokban élő képzőművész (festő, grafikus és könyvillusztrátor), és mellékesen bluest énekel.

Április 20. vasárnap

A Műv. Központ nagytermében:

A Benkó Band hangversenye.

(Megjegyzésem: a szórólap és a műsorfüzet szerint a koncert kezdési ideje vasárnap délelőtt 11 óra. J. Király István cikkében nem említi meg a dixieland-hangversenyt. A Jazz Forum-beli cikkben a következő olvasható: „…the Benkó Dixieland provided the perfect finale on Sunday night.” Ez jelentheti azt is, hogy Benkóék „igazi fináléval szolgáltak vasárnap éjjel”, de amennyiben a „Sunday night” vasárnapra virradó éjszakát jelent, akkor ez úgy értelmezhető, hogy Benkóék Jerry Ricks blueskoncertjét folytatták, ami egyébként is átnyúlt már a vasárnapba.)


rtesites-86.jpg


beharang-mnemz-86-03-29.jpg


szorolap-86.jpg


musorfuzet.jpg

galaest-musor.jpg


cikk-jazz-86-2.jpg


Vissza az összes cikkhez