JazzMa

Friss Hírek

Névnaposok – Péter2024. április 29.
BÚCSÚZUNK - egy időre!2024. április 29.
Kis hírek – friss hírek2024. április 29.
Stormy Monday Blues2024. április 29.

Hírek

A kortalan gondolkodó – László Attila 65 éves - 2/2. rész

Élénken emlékszem László Attila 60. évfordulója alkalmából rendezett miniatűr jazz fesztiválra a Budapest Jazz Clubban, 2013-ban. Mintha ma lett volna, nekem ne mondja senki, hogy öt év ilyen gyorsan elillan.

laszloattila.jpg

Amikor körvonalazódni kezdett a mostani ünnepi alkalomhoz kötődő beszélgetés, írtam egy nagyjából időrendi sorrendet tartalmazó vázlatot. Mivel Attilával 1979 óta ismerjük egymást, a koncertjeinek nagy részére mindig igyekszem eljutni, és ezen kívül néha jókat beszélgetünk is, így elsőre fejből dolgoztam. Gondoltam, nagy vonalakban előttem van Attila zenei életpályája. Miután elkészültem a listával, a biztonság kedvéért még rákattintottam Attila informatív, jól használható honlapjára, ahol megtaláltam Pallai Péter riportját Attilával, még 2010-ből.

Hosszú beszélgetés volt, de esszenciális, nagyjából mindent tartalmazott, ami fontos. Életút, zene, jazz, improvizáció, zeneszerzés, zenekarok, tanítás, életszemlélet, gondolatok, egyszerűen minden benne van, ami fontos, ráadásul kiváló stílusban íródott. Az én nagy nehezen kigondolt kérdéseim döntő része ettől a pillanattól okafogyottá vált, de egyáltalán nem bánom, ilyen színvonalon amúgy sem tudtam volna megírni az igazi „Nagyinterjút”.

01la73.jpg
László Attila '73

Minden további mellébeszélés helyett, itt a beszélgetés elérhetősége, érdemes elolvasni! Nem sok ilyen tartalmas, átfogó, ráadásul még szakmailag is tökéletes írás készült jazz zenészekről:

http://www.laszloattila.com/LaszloAttilaInterju2010.pdf


Neked több komolyabb légyottod (szerzői est, közös CD stb.) is volt / van a két legismertebb hazai nagyzenekarral, a Modern Art Orchestrával és a Budapest Jazz Orchestrával. Érdekelne, hogyan látod, miben különböznek ezek a markáns együttesek.

Először is, szerencsésnek és büszkének érzem magam, hogy mindkét együttes tagjainak nagy részét évekig taníthattam a Jazz Tanszéken, akik aztán a big band zenéléshez a végzés után továbbra is olyan kedvet éreztek, hogy folytatták tovább professzionális módon. Mindkét zenekar nagyon magas színvonalon játszik, ebben szerintem nincs különbség. Fantasztikus külföldi szólista vendégeik is rendre megerősítik ezt. A zenei irányultsága részben más a két zenekarnak. Ezt én tulajdonképpen szerencsésnek gondolom, mert a big band manapság annyiféle zenei helyzetben megnyilvánulhat, hogy kifejezetten jó az, hogy két ilyen profi nagyzenekar működik egymás mellett.

23-bmc-tell-your-story-2016-gehring-janos-fotoja.jpg
„Tell Your Story” szerzői est a Budapest Music Centerben a Modern Art Orchestrával. Fotó: Gehring János

Ugyanazt a programot játszottad mindkettővel vagy a repertoárt a zenekar karakteréhez illesztve alakítottad?

Alkalmam volt mindkét zenekarral játszani a zenéimet, a MAO-val a „Tell Your Story” című szerzői estemen a BMC-ben és Kapolcson, a BJO-val pedig korábban is több alkalommal, pl. Cegléden, ahol Peter Erskinne-nel együtt voltunk a zenekar szólistái. A kétféle programban csak részben volt átfedésben egymással, igyekeztem olyan darabokat választani, ami minél jobban illik a két zenekar karakteréhez.

30-magiccity-bjo.jpg
A „Magic City” című lemez bemutató koncertjén a Budapest Jazz Orchestrával, a Marczibányi téren, 2017-ben.

Ha már big band, épp a legutóbbi CD-d, a „Magic City” is vérbeli nagyzenekari anyag, gyönyörű hangszerelésekkel. Elmesélnéd ennek a projektnek az alakulását?

Éveken keresztül többször is meghívott szólistaként, szerzőként a BJO, aztán beszéltünk arról az együttes vezetőjével, Kollmann Gáborral, hogy jó lenne ezeket a számokat rögzíteni, mert még nem készült big band felvétel róluk. Írtam és hangszereltem további darabokat big bandre, így a „Magic City” szerzői lemez lett, amire rajtam kívül hangszerelt még két nagyszerű, remek fantáziával megáldott hangszerelő is egy-egy számot, Subicz Gábor és Ávéd János. A zenei anyagban végig lead szerepet kap az elektromos gitár, ami - nagyszerű kivételektől eltekintve - nem túl gyakori a big band irodalomban. Oláh Kálmán barátom szólistaként jelentős szerepet vállalt a zenei anyagban, és olyan énekes szólisták is közreműködtek, mint Charlie vagy Veres Mónika. No, és a borító elkészítéshez felkutattam Nagyvári Nosek Lászlót, aki 33 évvel azelőtt készítette a Kaszakő együttes borítóját.


Külföldi, első vonalbéli nagyokkal is összejöttek koncertek, mely eseményeket emelnéd ki ezek közül? 

Nehéz kiemelni közülük, mert mindegyik más miatt volt emlékezetes, olykor életre szóló élmény volt együtt játszani ezekkel a zenészekkel. Inkább csak néhány nevet mondanék: Tommy Campbell, Anthony Jackson, Randy Brecker, James Moody, Billy Cobham, Peter Erskine, Bob Mintzer, Russell Ferrante. A Jazz Tanszék Senior Big Bandjével pedig olyan szólisták működtek közre, mint Miroslav Vitous, Patti Austin.


Meg kell említeni az indiai szálat, a találkozásotokat és együttműködéseteket IlaiyaRaajával.

Ez egy szinte meseszerű találkozás volt, ami aztán egy igen érdekes, több éven át tartó zenei együttműködésben folytatódott Indiában, Budapesten és Londonban.

raajaval.JPG
IlaiyaRaaja indiai zeneszerzővel

Ha elég jó kondícióban vagyunk, akkor Indiából evezzünk át Los Angelesbe. Itt sem akárkikkel zenéltél.

Németh Ferivel a Londonban zajló indiai lemez felvétel után beszéltünk arról, hogy jó lenne folytatni a közös zenélést. Ő ismerte Russell Ferrante-t, Jimmy Haslipet, és összehozta a Ferenc Nemeth – Attila László Projectet, amivel 2013-ban Los Angelesben vettük fel a „Bridges of Souls” c. lemezünket. Nagyon izgalmas volt az indiai zenei felvételek után nem sokkal Amerikában is felvételt készíteni ezekkel a fantasztikus amerikai zenészekkel. A lemez anyagát a Müpában is bemutattuk egy évvel később.

21-ferencnemeth-attilalaszloproject.jpg
Ferenc Nemeth – Attila László Project. Russell Ferrante, László Attila, Jimmy Haslip, Németh Ferenc, 2014 októberében, a Müpában.

Sokféle összeállításban játszol sokféle zenét. A művészi pályafutásodat komoly szakmai díjakkal ismerték el. 1999-ben megkaptad a Magyar Jazz Szövetség Szabó Gábor Jazz Életmű díját, 2003-ban Liszt Ferenc-díjjal tűntettek ki, 2010-ben Érdemes Művész lettél, 2015-ben pedig neked ítélték a Gonda János zenepedagógiai díjat. Tudom, közhelyes a kérdés, de miért fontosak az elismerések?

Jól esik egy-egy ilyen visszajelzés az ember pályafutásában, amely megerősít abban, hogy a zenélésben néhány dologba intenzíven bele kell menni. Különösen megtisztelő, hogy a díjak között van előadóművészi, zeneszerzői és pedagógiai elismerés is.


Légy szíves, áruld el, milyen zenei kalandok várnak rád a közeljövőben.

Idén húsz esztendős a már említett Budapest Jazz Orchestra, és ez alkalomból október 27-én, a MÜPA Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében lesz egy nagyszabású ünnepi koncert. Az évfordulós estén négy vendégszólista lép színpadra a BJO-val. Két amerikai világklasszis, Joe Lovano és Peter Erskine, mellettük Oláh Kálmánnal együtt mi vagyunk hazai szólisták. A quartettemmel és a László Attila – Oláh Kálmán Quartettel is lesznek fellépéseink nyáron és ősszel. Charlieval sok koncertünk van az év hátralévő részében, vele idén már 25 éve tart folyamatosan a zenei együttműködés, ősszel pedig elkészül a gitáros oktató anyagom.


Arra gondoltam, esetleg említs meg néhány olyan zenészt, akik hatással voltak rád, egykor és mostanában.

Először is zongoristákat mondanék: Herbie Hancock, George Duke, McCoy Tyner, a jazz gitárosok közül George Benson volt először nagy hatással rám. Találkoztam többször Koszta Lukáccsal, mostanában szívesen hallgatom Eric Gales-t. A modern gitárosok között is vannak kedvencek, pl. Adam Rogers, Mike Moreno. A bőgősök között Stanley Clarke vibrátóitól továbbra is kész vagyok… (nem is értem, miért nem használják ezt így többen…) A ritmusszekciónál maradva, a dobosok közül Jack DeJohnette, Peter Erskine, William Kennedy játékát mindig élmény hallgatni.


A beszélgetés végén, eszembe jut egy személyes történet: Amikor egyszer a tököli reptérről autóztunk együtt hazafelé, nagyszerű beszélgetésünk volt egész úton. Arról beszéltél, hogy az életben meg kell találni az egyensúlyt és az ízeket, egyáltalán, az örömöt. Van valami továbbadható gondolatod, vagy nagy szavakkal életfilozófiád ezzel kapcsolatban?

Ilyet most nem tudnék előhúzni, esetleg csak azt, amire hangszerelésnél figyelni szoktam: amik a kedvenceid, azokat tartsd meg, inkább próbáld a többit hozzájuk igazítani.


Köszönöm a beszélgetést!

Attila honlapján átfogó adatbázis található a lemezekről, koncertekről, itt érdemes csemegézni:

http://www.laszloattila.com/


Az interjú 1. része: https://www.jazzma.hu/hirek/2018/07/16/a-kortalan-gondolkodo-laszlo-attila-65-eves-2-1-resz

19-billy-cobham-morgan-workshop.jpg
A Morgan Workshop vendége volt Billy Cobham. Vukán György, Csepregi Gyula, Billy Cobham, Csanyi Zoltán, László Attila, Lattmann Béla, Jász András, Fekete-Kovács Kornél, Berkes Balázs, Babos Gyula, Zsoldos Béla, Zsoldos Dániel a Népligetben, 2011 szeptemberében

22-budapest-park-laszlo-attila-band.jpg
László Attila Band, Budapest Park, 2015. Tzumo, Solti János, László Attila, Fekete-Kovács Kornél, Lattmann Béla

25-gitar-trio-koncert.jpg
Gitár Trio koncerten

26-charlieval.jpg
Charlie-val

27-borlai-gergovel-a-millenarison.jpg
Borlai Gergővel a Millenárison

29-2017-lfze-jazz-tanszek.jpg
Az LFZE Jazz Tanszék tanári kara, 2017-ben

31-laszloattila-olahkalmanquartet-soso.jpg
László Attila – Oláh Kálmán Quartet, km. Soso Lakatos Sándor az Érdi Jazz Fesztiválon, 2017 szeptemberben.
Oláh Kálmán, László Attila, Balázs Elemér, Soso Lakatos Sándor, Lattmann Béla

Vissza a hírekhez