JazzMa

Friss Hírek

Kis hírek – friss hírek2024. március 29.
Saját hangon2024. március 29.
New Fossils: II2024. március 26.
Iyer, Vijay: Compassion2024. március 24.
Rottmayer, Chris: Being2024. március 23.

Hírek

Schreck 50! – Exkluzív interjú Schreck Ferenccel

Ferit lassan 30 évvel ezelőtt jazz főiskolás korában ismertem meg. Azóta is jóban vagyunk.

schreck-ferenc.JPG


1) Mikor és hol születtél?

1969. április 4-én születtem Dorogon.


2) Neved alapján német őseid voltak. És bányászok voltak-e a családban? Mert Dorog bányász város.

Igen, sváb vér csordogál ereimben. Édesapám a bányánál dolgozott villanyszerelőként. A sikertelen felvételi után, melyet a győri Zeneművészeti Szakközépiskolában próbáltam meg, az esztergomi Hell József Károly Nehézipari Gépészeti Szakközépiskolába jártam, itt érettségiztem bánya- elektrolakatos szakon. Majd a dorogi bánya gépgyárban dolgoztam rövid ideig.


3) Hány éves korodban kezdtél zenélni?

8 éves koromban kezdtem zenei tanulmányaimat Bulhardt Vilmosnál, Dorogon.

3 év baritonkürtözés után váltottam harsonára, azonban a csolnoki ifjúsági zenekarban néhány évet baritonoztam még. A későbbiekben hasznát vettem bariton tanulmányaimnak a katonaságnál, sőt az Operában is. Itt néhány darabban színpadi zenéltem ezen a hangszeren.


4) A bányász fúvós zenekar után hogyan kerültél kapcsolatba a jazz zenével?

18 éves koromban a sorkötelesi szolgálatot Veszprémben a helyőrségi zenekarban töltöttem, ahol nagy szerencsére a sok kiváló klasszikus zenész mellett Héder Imre, Mohay Tamás, Jeszenszky György, Ürmös Dániel jazz zenészekkel töltöttem a másfél évet, akik nagyon nagy hatással voltak rám. Elsősorban Héder Imi és Mohay Tomi személyisége, zenei tudása varázsolt el. Ők ismertették meg velem a jazz műfaját. Rengeteget tanultam tőlük nem csak zeneileg. A legelső jazz zenekar, amiben játszottam a Posthumus Ex Videoton Jazz/Rock Band volt, Mohay Tamás, Héder Imre, Mohay Győző, Vörös Tamás társaságában. Volt egy jazz klub Székesfehérváron, ahol rendszeresen felléptünk. Tamás számai mellett jazz standardeket játszottunk. Nagyon jó iskola volt a jazz tanszak mellett.


5) A jazz főiskolán kik voltak az osztálytársaid?

Amikor jelentkeztem a jazz tanszakra, akkor még a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolához tartozott. Volt előkészítő tanszak, ahova felvételt nyertem, aminek nagyon örültem, mert a következő évben indult a főiskola, ahova így egyenes úton bejutottam. Néhány név az évfolyamomból: Nagy János, Csomós Ferenc, Molnár Péter, Galambos Zoltán, Faith Ildikó, Balog Mari,…A főiskola utolsó évét halasztottam, így a diploma koncerten többek között: Szalóky Béla, Ivacs Zsolt, Tiba Sándor, Lutz János, Cselik Gábor, Tisza Bea társaságában játszottam. Amikor 2010-ben elindult a Jazz Tanári Master szak az akadémián, jelentkeztem, itt Benkó Ákos, Pozsár Máté, Vörös Attila, Wolf Péter, Kováts Gergő, Ajtai Péter, Neumann Balázs társaságában tanultam és diplomáztam.


6) Már a főiskolai évek alatt alakítottál saját együttest?

Volt egy zenekarunk Fortinbrass néven Nagy János, Csomós Ferenc, Molnár Péter és Fekete-Kovács Kornél majd Molnár Sándor részvételével. Triómat a Schreck 3-t a főiskolai évek után alakítottam Hárs Viktor és Pusztai Csaba közreműködésével. Egy kis szünet után rövid ideig Mohai Andrással és Orbán Györggyel újjáélesztettem a csapatot. Jelenleg Hárs Viktor és Serei Dániel társaságában játszunk, amikor lehetőséget kapunk. Zenét soha nem írtam. Repertoárunkban jazz örökzöldeket dolgoztunk át a formációra.


7) Mettől meddig voltál a Stúdió 11 tagja? Gondolom oda főiskolai tanárod, Selényi Dudi révén kerültél?

Igen, a Stúdió 11-be a főiskolai évek alatt kerültem be Dudi bácsi segítségével. Hamar kiderült számára, hogy elég jól olvasom a kottát, ami a stúdió munkáknál nagy előny. A Stúdió 11-ben Dudi bácsi egyedül harsonázott, viszont számtalan felvételen big band hangszereléseket vettek fel, vagy 2-3 harsona szólamot játszottak. Akkoriban én főleg basszusharsonáztam, így adott volt a jelenlétem. Nagyon szerettem. A mi műfajunkban nem is volt senki, aki ezen a hangszeren komolyan foglalkozott volna ezzel. Gondoltam ez egy jó lehetőség lehet, ezért vettem egy basszusharsonát és egy kicsit többet foglalkoztam vele. Természetesen csak a basszusharsona nem elég ebben a műfajban és ebben a kis országban. Igyekeztem minden felkérésnek eleget tenni és a maximális tudásomat adni az adott produkciókhoz. Úgy érzem ez elég jól működött, működik ma is. Nagyon sok produkcióban részt vettem, és veszek a mai napig. A Stúdió 11-be 1990-től jártam. 1993-tól 2003-ig voltam az együttes teljes értékű tagja, ezután kiléptem az együttesből. Sajnos a rádió akkori vezetésében felmerült a zenekar megszüntetése. Nekem akkor jött egy tanítási lehetőség, amit elfogadtam. Nem akartam megvárni, míg azt mondják vége, inkább váltottam a biztosra. Sajnos a zenekar néhány évre rá kikerült a rádió együttesei közül. A mai napig működik, játszanak, de sokkal nehezebb a működésük. Néhány alkalommal felléptem velük, kisegítettem őket.


8) Mikor lettél az Oláh Kálmán Sextet tagja?

Oláh Kálmán 1994-ben alakította meg a sextetjét, ahova nagy örömömre Makovics Dénes, Fekete-Kovács Kornél, Balázs Elemér és Egri János mellé elhívott Kálmán harsonázni. Nagyon nagy élmény, tanulás volt a jazz zenei pályám elején Kálmánékkal minden fellépés, koncert, vagy akár egy próba. Életre szóló élmény a Pozsonyi és Marciaci jazz fesztiválon való közös részvétel, valamint az egyetlen lemez, melyet 1995-ben készítettünk a Magyar Rádió 22-es stúdiójában Ablakos Lakatos Dezső közreműködésével. Dezső bácsi jelenléte, személyisége, egyénisége és játéka olyan energiákat szabadított fel, amit a mai napig ritkán élek át…

Kálmán mai sextet formációjában is közreműködöm Bacsó Kristóf, Borbély Mihály, Barcza Horváth József és Balázs Elemér mellett. Sajnos nincs sok fellépés a zenekarral, de a koncertek után napokig repülök a zene szárnyán a többiek játékától és az együtt zenélés örömétől.


9) Fekete-Kovács Kornéllal mikor hívtad életre a Budapest Jazz Orchetra-t?

1998-ban a Budai Parkszínpadon koncertezett a Cotton Club Singers zenekar. László Boldizsárnak, az énekegyüttes frontemberének az az ötlete támadt, hogy erre a koncertre az együttesüket kibővítik fúvósokkal (4 szaxofon, 3 trombita és két harsona). Minket keresett meg Kornéllal, hogy szedjük össze a fúvóskart. Ott volt az előadáson Léderer Tamás üzletember, Boldizsár ismerőse, akivel a koncert sikerén felbuzdulva arra gondoltak, hogy ezt a formációt életben kell tartani. A zenekar kezdeti időszakában főként az énekegyüttest kísérő zenekaraként működött, főleg céges rendezvényeken. Néhány big band zenekari szám volt a repertoáron. Szerettünk volna minél többet játszani önállóan is. Az együttes lassan, egy–másfél év közös munka alatt kiegészült a klasszikus big band formára (5 szaxofon, 4 harsona, 4 trombita és ritmus szekció, dob, bőgő és zongora) és önállósult. Ekkor kapta az együttes a Budapest Jazz Orchestra nevet.  A kezdetekben a jazz történelem emblematikus nagyzenekari formációinak (Count Basie, Duke Ellington, Glenn Miller, Stan Kenton, Buddy Rich, Thad Jones…) hangszereléseit kezdtük játszani, ezeken keresztül ismertük meg a különböző stílusokat és tanultuk meg az együtt játék fortélyait. Közben születtek saját darabok, hangszerelések a zenekar tagjainak tollából, és felkérésre Oláh Kálmán, Friedrich Károly keze nyomán. Nagy segítség volt, amikor elhívtuk Butch Lacy-t, hogy foglalkozzon velünk, tanítson minket. Az 1 hetes intenzív munka jól összekovácsolta a csapatot.

Léderer Tamás nagyon sokat segített a zenekar kezdeti éveiben, Tamás támogatta, és finanszírozta az együttes működését (próbahely bérlés, kottavásárlás, zenészek honoráriuma). Sajnos még így sem tudtuk olyan szintre hozni a produkciót ebben az országban, hogy eltartsa magát, de ez valószínűleg máshol sem működik támogatók, mecénások nélkül ma sem. Minden nehézség mellett sok koncert, hanghordozók és számos vendég szólista erősítette és erősíti a mai napig az együttes hitelességét.


10) Miután 2005-ben Kornél kivált Te lettél a zenekarvezető, Elek Pista meg a művészeti vezető. Ez meddig tartott? Úgy értem, mióta Kollmann Gábor a zenekarvezető?

Kornél 2005-ös kiválása után a zenekari tagok engem bíztak meg az együttes vezetésével. Nagyon nehéz volt az elején, sok akadályba, nehézségbe ütköztünk, de ez csak még erősebbé tette a zenekar összetartását. Rendszeresen próbáltunk és igyekeztünk minél magasabb szinten a lehetőségekhez képest több fellépést vállalni. Szerencsére találtunk segítőkész embereket, akik bíztak bennünk és a játékunkban, mellénk állva segítették a munkánkat. 2008-ban jelent meg Oláh Kálmánnal közös CD-nk, az „Images”, melyet Kálmán a felkérésünkre írt, hangszerelt. A Downbeat magazin 4 csillagos minősítése sem volt elég egy nagy áttörésre, de a zenekar hírét vitte az egész világon. 4 év zenekarvezetés után nem éreztem magamban annyi erőt, hogy tovább vezessem a zenekart. Ekkor vette át tőlem a stafétát Kollmann Gábor 2009-ben. Szerintem Gábor nagyon jól vezeti az együttest. Volt egy rövid idő, amikor egy kicsit hátrébb vonultam és csak a zenekari játékban vettem részt, de Gábor kérte a segítségem. Jelenleg ketten vezetjük az együttest, de Gáboré az utolsó szó. Most is rengeteg nehézségbe ütközünk, de az elmúlt 20 év munkáját és az elért eredményeket senki nem tudja elvenni tőlünk. Az egyik legnehezebb dolog, hogy megteremtsük a működésünk és új ötleteink megvalósításához az anyagi hátteret. Ez megfelelő támogatás nélkül nagyon nehéz. A meghívásos koncertek honoráriuma az alapműködésre sem elegendő. A saját szervezésű koncertek többsége ráfizetéses, de nem panaszkodom. Bízunk a közönségünkben és a támogatóinkban, hogy a következő évtizedekben is mellettünk állnak majd, így segítve, hogy még sok koncerten és hanghordozón mutathassuk meg zeneiségünk szerte a világban.


11) Milyen jazz formációkban játszottál még?

A közel 30 éves jazz zenei pályafutásom során többek között a következő jazz zenekari formációkkal játszottam, illetve készítettem lemezt:

Tea - Barabás Tamás, Nemes Tibor, Csizmadia Gábor, Kovács Zoltán, Elek István, Molnár Zoltán, Kormos János,

Hatok - Kovács Ferenc, Kovács Zoltán , Banai Szilárd, Dresch Mihály, Szandai Mátyás

Unga Bunga - Vasvári Pál, Csepregi Gyula, Nagy János, Birta Miklós, Zsemlye Sándor, Hirleman Berci

The Hungarian Jazz Trombone Company with Carl Fontana – Carl Fontana, Szalóky Béla, Gőz László, Cselik Gábor, Hárs Viktor, Tiba Sándor

Black Smith Workshop – Fekete-Kovács Kornél, Csejtey Ákos, Hárs Viktor, Balázs Elemér

Lumiére Quartet - Gadó Gábor, Bacsó Kristóf, Vázsonyi János

EBU Big Band - 1998 Stockholm

EBU Big Band - 1999 Montreal, 100 years of Duke Ellington

Eichinger Band Eichinger Tibor, Bacsó Kristóf, Gavallér Csaba, Nagy Péter, Czibere József

For Tunes Quartet – Kollmann Gábor, Horányi Sándor, Lutz János, Sramkó János

Gadó Gábor Quartet – Gadó Gábor, Mathieu Donarier, Sebastian Boisseau, Joe Quitzke

Gadó Gábor Quintet – Gadó Gábor, Winand Gábor, Airelle Besson, Mathieu Donarier, Sebastian Boisseau, Joe Quitzke

Winand Gábor - Agent Spirituel Winand Gábor, Gadó Gábor, Bacsó Kristó, Baracza Horváth József, Balázs Elemér

Juhász Gábor Quintet – Juhász Gábor, Papesch Péter, Bacsó Kristóf, Födő Sándor

Vig Tommy zenekar - Mia Kim, Vig Tommy, Elek István, Hámori János, Cserta Balázs, Fritz József, Gyárfás István, Sárkány Sándor, Horváth Zoltán

Németh Gábor Project – Németh Gábor, Tony Lakatos, Fekete-Kovács Kornél, Elek István, Muck Ferenc, Cseke Gábor, ifj. Tornóczky Ferenc, Birta Miklós, Papesch Péter

Equinox – Márkus Tibor, Héder Imre, Horváth Balázs, Jeszenszky György,

Kovács Linda Quartet – Kovács Linda, Fenyvesi Márton, Hock Ernő, Sárvári Kovács Zsolt

Trio Midnight featuring Lee Konitz – Oláh Kálmán, Egri János, Balázs Elemér, Lee Konitz, Borbély Mihály, Dresch Mihály

Seventeen Big Band

Jazzmánia Big Band

Black Diamond Big Band

Don Lázi Swingtet – Lázár István, Pataj György, Földváry Balázs, Uher-Györfi Bálint, Horváth Zoltán

Szalóki Ági – Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila, Cseh Balázs, Kovács Zsolt

Makovics Dénes Sextet – Makovics Dénes, Pecze Balázs, Hárs Viktor, Nagy János, Serei Dániel


12) Összeszámoltad már, hogy eddig hány CD-n hallható a játékod?

Nem számoltam eddig össze, hogy hány lemezen játszom. A pályám elején sok lemezfeltételen vettem részt különböző zenei stílusokban pop, rock és jazz formációknál. Csak a Budapest Jazz Orchestra-val készítettünk a 20 év alatt több mint 20 lemezt.


13) Lesz jubileumi koncert? Hol és mikor?

Nem lesz jubileumi koncertem. Én nem szerveztem magamnak, és nem is merült fel senki más részéről. Azt gondolom lesz még rá alkalmam a későbbiek folyamán.

Vissza a hírekhez