Fonós jazz-búcsú 2023-tól (2023. 12. 30. - Fonó Budai Zeneház)
Három nagyszerű előszilveszteri koncerttel búcsúztatta a 2023-as évadot a Fonó Budai Zeneház. Három markánsan eltérő zenei világ varázsolta el a COVID járványnak fittyet hányó lelkes közönséget.
A Balázs József zeneszerző, zongoraművész triója az amerikai klasszikus fekete jazz legnemesebb hagyományait ápolja világszínvonalon, friss, európai szemlélettel gazdagítva. A zenekarvezető örömét fejezte ki, hogy ismét az általuk nagyon kedvelt Fonó színpadán léphetnek fel.
A kitűnő hangosításnak is köszönhetően (hangmérnök: Gróh Ádám) Zana Zoltán szaxofonos szofisztikált, letisztult vendégjátékával a zenekar azonnal behúzta a hallgatókat az akusztikus jazz érzéki boszorkánykonyhája.
Pecek Lakatos Krisztián bőgőn, a dobon Pecek Lakatos András játszott.
Gyönyörű telt hangzással szólalt meg az összeszokott trió és a hatalmas rutinnal és szakmai tudással felvértezett Zana Zoltán tenorszaxofonja. Könnyedség, a zenei mondanivalót szolgáló virtuozitás és mély érzelmi töltet jellemezte a jazz óriásait idéző előadást. A zárószám kivételével jól ismert standardek hangzottak el Balázs József barokkos gazdagságú zenei univerzumában, rendkívül mély, sallangmentes, varázslatos szólókkal. Sony Rollins-tól a „Doxy”, Miles Davis „Nardis” című örökzöldje, a „Silence” Charlie Haden-től, a sokak által énekelt és feldolgozott „You and the Night and the Music”, és a saját kompozíció, a nagy példakép Thelonious Monk tiszteletére született „About Monk” zárta a parádés mainstream koncertet.
A második formáció a magyar jazz középgenerációjának meghatározó muzsikusa, Tóth Viktor fúvóshangszeres, zeneszerző, jazz pedagógus csapata volt. A Tóth Viktor’s Skylark Metropolitan nevű supergroupot három rendkívül sokat foglalkoztatott, kiemelkedő tehetségű hangszeressel alakította az altszaxofonos mester. Fonay Tibor bőgős, basszusgitáros most is foglalt volt, így egy hasonlóan robusztus alkotó, a Coltrane Legacyt alapító és vezető Orbán György bőgős állt színpadra. Dobon az egyéni hangú, szabad zenét és swinget egyaránt kiemelkedő színvonalon művelő Gyárfás Attila vett részt a rituális előadásban ikonikus függőleges cintányérjával. A projekt szólistája a zenekarvezető mellett a hatalmas ívű, építkező, himnikus szólók és apokaliptikus, fémes effektek varázslója, a gitáros Cseh Péter. Őt többek között a magyar jazz legfiatalabb generációjának világsikerre predesztinált formációjából, a Nagy Emma Quintetből is ismerhetik a zeneszeretők. A 2023-ban alakult formáció tagjainak fantasztikus szakmai tudása szabad átjárást biztosít a különböző stílusok között. Bebop, free, funky, kortárs groove-ok, gyönyörű John Coltrane ballada (Dear Lord), pörgős Diverse Charlie Parkertől, Tóth Viktor ihletett szóló fohásza komplex közösségi élményt teremtett. A Skylark Metropolitan koncertjei a legnagyobbakat idézik: Tóth Viktor úgy vezeti muzsikusait, ahogy Miles Davis tette élete során számtalan korszakos formációjával. Cseh Péter és Tóth Viktor gitár-szaxofon duója katartikus volt, csak a legnagyobbakhoz, John Scofieldhez, Pat Methenyhez, Joshua Redmanhez és Kenny Garretthez hasonlítható a lélegzetelállító összjáték és virtuozitás. A négyesfogat zenei világa Pat Metheny legendás, mára klasszikusá nemesedett 80/81 és Song X (Ornette Coleman-nel) című lemezeit is idézi. Aki részese szeretne lenni a ritka zenei élménynek az már a 2024 februári koncerten az Opus Jazz Clubban rácsodálkozhat a magyar jazz egyik csodájára. A tervek szerint az alaptagok állnak majd a színpadon (Tóth Viktor, Cseh Péter, Fonay Tibor, Gyárfás Attila).
Az előszilveszteri teltházas Fonós jazzest záróprogramja a legfiatalabb, még egyetemi tanulmányokat folytató tagokból álló magyar trió, az Intergeese koncertje volt. A 2023 februárban alakult zenekart Horváth Áron cimbalmos, Mohácsy Lőrinc Ágoston bőgős és Fekete Zoltán dobos alkotja. Fekete Zoltán Bazelben tanul, egy zongorista évfolyamtársa, az új-zélandi Lukas Kewel vendégként erősítette a csapatot ezen az estén. A Fonóban a nyári 2023-as Újbuda Jazzfesten hatalmas sikerrel bemutatkozó trió a betöretlen csikók határtalan energiájával robbantotta fel a színpadot. A lehelet finom lírától a dobhártya repesztő zúzásig terjed az Intergeese dinamikai amplitúdója. Folyamatos tempóváltások és kamaszos érzelmi hullámvasút ragadják magával a közönséget és a virtuóz ritmusszekciót. Horváth Áron rezzenéstelen arccal, buddhista szerzetes fegyelmezettségével tartja kézben az irányítást és a gyönyörű harmóniákat. Mohácsy Lőrinc Ágoston bőgőjátéka rendkívül színes, érzékeny, jazz és népzenei fordulatok is gazdagítják. Vonózása nem csak a free szakaszokban meghatározó, de a népzenei lüktetés is alapot teremt a zenésztársak szólóihoz. Fekete Zoltán energia cunamit szabadított a közönségre. De seprűzése a cimbalom alig hallható szólamát is kellő érzékenységgel kísérte a hallgatók lélegzet visszafojtott csendjéban. Lukas Kewel a lírai és populáris vonalat erősítette vendégszereplésével. Két nótával szerzőként is megmutatta tehetségét (Ship to Greece, Lost in Budapest). Saját szerzemény az Intergeese mindhárom tagjától szerepelt a műsoron. Ahogy a hetvenes évek elejétől a fúziós zene születése szervesen, természetes módon szintetizálta az akusztikus jazzt az elektronikus rockzenével, úgy a legfiatalabbak muzsikája ugyanezzel a lefegyverző természetességgel építi be a hagyományos népi, jazz, elektronikus és kortárs populáris zenékből akusztikus környezetbe a korszellemet meghatározó dallam- és ritmusvilágot. Az Intergeese és számos magyar formáció stílusteremtő úton járnak, ami a nemzetközi jazz színtéren is felkeltette már a figyelmet.
Kezdem elhinni, hogy Jack DeJohnette nem viccelt, amikor 2003-ban Budapestet jövendölte a jazz fővárosának a Szakcsi Generation lemez felvételekor.