JazzMa

Friss Hírek

RUSZTIKUS SZOMBAT2018. augusztus 13.
Végezetül2018. augusztus 06.
Debrecen – Coda2018. augusztus 06.
Szombat esti bebop2018. augusztus 06.
Szombaton is bor és jazz2018. augusztus 05.
Mindenki másképp csinálja2018. augusztus 04.
DEBRECEN FELÉ, FÉLÚTON 2018. augusztus 04.
Viharos kezdés2018. augusztus 03.
Első nap, utolsó koncert2018. augusztus 03.
BEVÁLTOTT NYEREMÉNY2018. augusztus 03.
EGRI A NÉGYZETEN2018. augusztus 01.
QUINCY JONES 852018. július 23.
BUDAPEST 19562018. június 22.

Hírek

Skandináv noir a jazzben – PHRONESIS

A Budapesti Tavaszi Fesztivál kedd esti programja az Opus Jazz Clubba szólított, főleg, hogy egy kedves ismerősöm felajánlott egy jegyet. Máig nem értem, miért tiltották a fotózást - mikor néhányan végig videóztak-, így mobillal készült fotókat kaptam néhány ismerősömtől, amit köszönök, és elnézést kérek a minőségük miatt. Magyar vonatkozása is volt ennek a koncertnek, a zenekarvezető a bőgőjét Magyarországon vette.

Ám térjünk a lényegre, egy skandináv trió, a Phronesis nyújtott nagy élményt az Opusba látogatóknak, amiről a Jazzwise magazin egyszerűen csak ennyit ír: „az egyik legizgalmasabb zenekar a bolygón ma”. A triót a dán Jasper Høiby alapította 2005-ben, és 10 éve ugyanazzal a felállással lépnek színpadra, Ivo Neame (brit) zongoristával és Anton Eger (svéd) dobossal. A phronesis egy görög szó, ami egyfajta bölcsességet, tapasztalatot, intelligenciát jelent, ami meg is jelent a trió zenéjében.

Izgalmas, európai jazzt játszottak, nem amerikai swing zenét hallhattunk, hanem néhol népzenei elemekkel átszőtt, formabontó, energikus jazz zenét. Folyamatos lüktetés kísérte zenéjüket, még a szólóknál is a háttérben megmaradt, ami miatt egy másodpercre sem voltak unalmasak az imprók. Zenéjükre képek, történetek elevenedtek meg, mintha filmzenét hallottunk volna. Folyamatos körforgás jellemezte a zenéjüket, amit néha ütemváltással törtek meg. Ostinato-szerűen ismételgették a ritmikus alapdallamot, hol erősebben, hol halkabban, hogy benne maradjon a fülünkben. Erre a riffelésre szólóztak egyenként a kiváló zenészek és erre játszották a szép ívű lírai motívumokat is. Látszott, hogy ez egy összeszokott csapat, teljesen együtt vannak, egyikük sem akar kilógni, csak az együtt muzsikálás a lényeg.

A dobos groove-ja nagyon jó, technikája érdekes, mindig éles hangokat játszott, sűrűn a cintányéron, semmi lágyság, csak fémes hang hallatszott. Høiby hangsúlyeltolásai, bonyolult bőgőszólói pedig jól alátámasztották a dobost és a néha oly virtuózan zongorázó Ivo Neame-t.
Anton Eger legnépszerűbb „67.000Mph” számával nyitottak, és - Skandináviáról levén szó - a lezúduló víz energiájú, dinamikus „Rabat” cíművel zártak. A többi szám címét e-mailen kaptam meg a kedves és közvetlen zenészektől, akik a nagysikerű koncert után a színpad szélére ülve dedikálták lemezeiket.


1. rész

  • 67.000 Mph
  • Breathless
  • Danaids
  • Kite for Seamus
  • Behind Bars / Composer - Jasper Høiby (PRS)

2. rész

  • One 4 Us
  • Nomads
  • Emerald Horseshoe
  • Rabat

Vastaps után:

  • Abraham's New Gift E minor, 15/8 / Composer - Jasper Høiby (PRS)


phronesis1.jpg


phronesis2.jpg


phronesis3.jpg


phronesis4.jpg


phronesis5.jpg


phronesis6.jpg


phronesis7.jpg


phronesis8.jpg


phronesis-dedikalas.jpg

Vissza a hírekhez