Kedden este Debrecenben a Kodály Filharmonikusok bérletes előadásán a Kölcsey Központ nagytermében különleges előadás szerepelt. Oláh Kálmán „Concerto for Orchestra and Jazz Band” című műve volt műsoron, természetesen a Kodály Filharmonikusok és Oláh Kálmán jazz együttesének közös előadásában. A szimfonikus zenekart Kovács László karmester dirigálta, a jazz együttesben pedig Oláh Kálmán – zongora, Balázs Elemér – dob, Barcza Horváth József – bőgő, Bacsó Kristóf – szaxofon és Dés András – ütőhangszeren működött közre.
Pár nappal ezelőtt jazztémájú levelet kaptam egy számomra ismeretlen személytől. Mivel egyenesen egy Pest környéki jazzfesztiválról esett szó benne, s Madaras urat eddig nem ismertem, hát mutassuk be!
Hofecker Matyit 2011 januárjában láttam először játszani az akkor még a Múzeum utcában üzemelő Budapest Jazz Clubban, ahol a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszékének félévi vizsgakoncertjei folytak.
Április 26-án indult a tavaly ősszel megjelent „Combo 66” Európában kezdődő és Ázsiában befejeződő lemezbemutató turnéja. Az évente körülbelül kétszáz napot koncertezéssel, és az ezzel járó utazással töltő John Scofield menetrendjét áttanulmányozva láthatjuk, Európába érkezvén először a finn fővároshoz közeli Espoo-ban lépett fel, és május 31-ig, a turné utolsó, tokiói koncertnapjáig szinte naponta színpadra áll zenekarával. Félelmetes tempó, komoly fizikai kihívás, mind neki, mind a nála jóval fiatalabb társainak, de az 1951-ben született gitáros legenda kitűnő kondíciójáról magam is meggyőződhettem. Scofield és a lemezen játszott új kvartettjének mindegyik, egyenként is „egészestés” tagja május 3-án Budapestre érkezett. Pénteken két egymást követő koncerten a többszörös Grammy-díjas gitárossal a zongora mellett most többnyire orgonán játszó Gerald Clayton, a bőgős Vicente Archer, és a különböző formációiban 1990-től legbiztosabb tagnak számító Bill Stewart dobos lépett a Budapest Jazz Club színpadára.
Jane Monheit egyike a leghíresebb mainstream jazzénekeseknek. Vele, illetve az őt kísérő Budapest Jazz Orchestra-val találkozhattunk tegnap, 2019. május 4-én a Müpában.
Li Xiaochuan sanghaji trombitással közös „China Jazz Suite” című albumunk promóciós turnéjának hazai állomásai mellett, három külhoni koncertre is sor került. A budapesti, győri és debreceni koncertekről már olvashatók beszámolók itt a JazzMa.hu-n, én az erdélyi és a felvidéki Somorján lezajlott fellépésekről adok hírt.
Snétberger Ferencet még azok is ismerik, akik nem szeretik a jazzt, s ezt tapasztalatból mondom, bizony még ők is csettintenek a művész zenéjét ismerve. Viszont sokan nem tudják, hogy létrehozott egy olyan intézményt, ahol nehéz sorsú, tehetséges roma gyerekeket oktatnak, akik neves zenészek, pedagógusok által zenei kurzusokban vehetnek részt iskolán kívüli rendszerben. A Snétberger Zenei Tehetség Központban 12 hetes benntlakásos intenzív, speciális zenei oktatást kapnak a gyerekek évről évre, és gyakran szerveznek koncerteket is számukra, megmutatván nem hiába dolgoznak elhivatottan 2011 óta.
2011-ben Herbie Hancock javaslatára április 30-át a jazz nemzetközi ünnepnapjának nyilvánította az UNESCO. Magyarországon immár hatodik alkalommal, országszerte ingyenes koncertekkel járultak hozzá ezen a napon a "béke univerzális nyelve" népszerűsítéséhez.
Budapesten és országszerte is sok helyszínen a magyar jazz színe-java lépett fel kedden, Nekem két koncertet sikerült meghallgatnom.
A hagyományoknak megfelelően idén is április végén került sor a Belvárosi Jazzverseny döntőjére. Az először 2017-ben meghirdetett megmérettetés kiírása évente módosult, a korhatárt is felemelték, ahogy már tavaly is, most a harmadik versenyre is 25 éves korig lehetett jeligével jelentkezni, de idén a díjakkal járó pénzjutalom is emelkedett, valamint a JAZZ COMBO mellett, újra SZÓLÓ kategóriában is várták a fiatalok jelentkezését. A háromtagú szakmai zsűri a felhívásban szerepelt határidőig, április 15-ig beküldött két szabadon választott anyagból választotta ki a Szabolcsi Bence Zeneiskola dísztermében hétfőn 14 órától kezdődött döntő tíz résztvevőjét. Fekete-Kovács Kornél, Cseke Gábor és Ávéd János döntése alapján a jazz combo kategóriából hat együttes, a szóló kategóriából, amelyben ezúttal az énekesek és a hangszeres szólisták nem lettek elkülönítve, négy szólista versenghetett Wohlmuth István, a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerületi Önkormányzat kulturális tanácsnoka által felajánlott díjakért. Hétfő estére kiderült, kik lettek a III. Belvárosi Jazzverseny győztesei, így ahogy azt az ezúttal konferansziéként közreműködött Gáspár Károly villámtudósításában közvetlenül az eredményhirdetés után megírta, a zenekari fődíjat, a 300 ezer forinttal járó legjobb combo-díját az Oláh Kálmán Jr. Quartet, a 100 ezer Forintos legjobb szólista díjat az altszaxofonon játszó Jámbor Ármin vehette át. A kvintettjével versenybe szálló énekesnő, Orbay Lilla a „Blues on the Corner” című McCoy Tyner kompozícióhoz írt jazztörténeti szövegéért, a basszusgitáros Pál Gábor pedig a legkonstruktívabb zenekari tagként vehette át az 50 ezer forintot érő különdíjakat. Következzenek hát a részletek!
A sorozat előző részei "Gondolataim a jazz-ről" címmel jelentek meg három évig. A havi napló folytatódik (természetesen a jazz-ről): évfordulók, születésnapok, megemlékezések, koncertek, lemezek röviden - vagy egy kicsit részletesebben - ahogy egy jazzrajongó látja.
Negyedik évfolyam - ötödik rész.